Vattenfall och Boliden i samarbete för en fossilfri framtid

Vattenfall AB och Boliden AB har tecknat ett samarbetsavtal om teknikutveckling inom elektrifiering av gruvor och smältverk, cirkulär ekonomi samt fossilfrihet. Avtalet, som sträcker sig över fyra år, inkluderar även batterilösningar med syfte att stötta elnätet och optimera elförbrukningen.

Vattenfall och Boliden är engagerade i övergången till ett hållbart samhälle vilket innebär ett minskat beroende av fossila bränslen. Det nya fyraåriga strategiska avtalet innebär att bolagen vill utveckla affärsmässiga lösningar med batterier, solceller, elektrifierade transporter och återvinning av nya generationens bilbatterier.

– Det är mycket positivt att Vattenfall och Boliden kan göra det här tillsammans. Det kommer att kräva ett teknikskifte och investeringar i nya lösningar men möjligheterna finns där för båda företagen. Industriella partnerskap av den här sorten är mycket viktiga för vägen framåt mot elektrifiering av industrin och ge möjlighet till ett fossilfritt liv inom en generation, säger Magnus Hall, vd och koncernchef Vattenfall.

– Boliden är en av Europas största aktörer inom basmetaller. Dessa metaller utgör en mycket viktig del av lösningen för att nå ambitiösa klimatmål i samhället. Samtidigt är det naturligtvis viktigt att vi driver utvecklingen framåt inom råvarusektorn och identifierar affärsmässiga lösningar och processer för både gruvdrift och återvinning som bidrar till stärkt konkurrenskraft, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef Boliden.

Boliden har verksamhet inom gruvor och smältverk i Sverige, Finland, Norge och Irland. De huvudsakliga källorna till fossila utsläpp inkluderar dieselfordon, processvärme och koks som reduktionsmedel. Inom samtliga områden kan fossilfri elektricitet vara en viktig del av lösningen. Vattenfall kan som teknikoberoende partner utvärdera och möjliggöra införandet av fossilfria teknologier, t ex el- och laddinfrastruktur för transporter och gruvdrift.

Boliden är redan idag en mycket betydande aktör inom återvinning av metall, inte minst återvinning av bilbatterier. Som ett första steg i samarbetet implementeras moderna energilösningar i blysmältverket Bergsöe i Landskrona, en av Europas största återvinnare av blybatterier från bilar. I dagarna installeras solcellspaneler som ger lokalproducerad förnybar el till att driva anläggningen.

Tekniska lösningar med bland annat batterier väntas minska belastningen på elnätet, bidra med reservkraft, kapa effekttoppar och balansera förnybar väderberoende elproduktion.

Klas Nilsson, kommunikationsdirektör, klas.nilsson@boliden.com, tel. 070-453 65 88

Magnus Kryssare, pressekreterare, magnus.kryssare@vattenfall.com, tel. 076-769 56 07

Elbil på laddning vid Max-restaurang

Vattenfall InCharge installerar vid MAX Burgers: Snabbladdning underlättar vid långresor

Vattenfall InCharge etablerar nya och snabbare snabbladdningsstationer vid fem MAX Burgers restauranger i Sverige.

Elbilen Mars II Electric köptes in av Vattenfall som ett pilotprojekt från USA 1968

Elbilen Mars II tillbaka till Vattenfall efter 45 år

Besökare under elbilsmässan eCarExpo, som pågick den 29 april till och med den 1 maj i Friends Arena i Solna, kunde se en verklig klassiker, bokstavligen.

InCharge-laddare

Vattenfall InCharge och Volvo Construction Equipments: Minimala utsläpp vid installation av laddplatser i Eskilstuna

Snart kommer 138 elbilar att kunna ladda samtidigt vid Volvo Construction Equipments (Volvo CE) anläggning i Eskilstuna.