Vattenfall och Boliden i samarbete för en fossilfri framtid

Vattenfall AB och Boliden AB har tecknat ett samarbetsavtal om teknikutveckling inom elektrifiering av gruvor och smältverk, cirkulär ekonomi samt fossilfrihet. Avtalet, som sträcker sig över fyra år, inkluderar även batterilösningar med syfte att stötta elnätet och optimera elförbrukningen.

Vattenfall och Boliden är engagerade i övergången till ett hållbart samhälle vilket innebär ett minskat beroende av fossila bränslen. Det nya fyraåriga strategiska avtalet innebär att bolagen vill utveckla affärsmässiga lösningar med batterier, solceller, elektrifierade transporter och återvinning av nya generationens bilbatterier.

– Det är mycket positivt att Vattenfall och Boliden kan göra det här tillsammans. Det kommer att kräva ett teknikskifte och investeringar i nya lösningar men möjligheterna finns där för båda företagen. Industriella partnerskap av den här sorten är mycket viktiga för vägen framåt mot elektrifiering av industrin och ge möjlighet till ett fossilfritt liv inom en generation, säger Magnus Hall, vd och koncernchef Vattenfall.

– Boliden är en av Europas största aktörer inom basmetaller. Dessa metaller utgör en mycket viktig del av lösningen för att nå ambitiösa klimatmål i samhället. Samtidigt är det naturligtvis viktigt att vi driver utvecklingen framåt inom råvarusektorn och identifierar affärsmässiga lösningar och processer för både gruvdrift och återvinning som bidrar till stärkt konkurrenskraft, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef Boliden.

Boliden har verksamhet inom gruvor och smältverk i Sverige, Finland, Norge och Irland. De huvudsakliga källorna till fossila utsläpp inkluderar dieselfordon, processvärme och koks som reduktionsmedel. Inom samtliga områden kan fossilfri elektricitet vara en viktig del av lösningen. Vattenfall kan som teknikoberoende partner utvärdera och möjliggöra införandet av fossilfria teknologier, t ex el- och laddinfrastruktur för transporter och gruvdrift.

Boliden är redan idag en mycket betydande aktör inom återvinning av metall, inte minst återvinning av bilbatterier. Som ett första steg i samarbetet implementeras moderna energilösningar i blysmältverket Bergsöe i Landskrona, en av Europas största återvinnare av blybatterier från bilar. I dagarna installeras solcellspaneler som ger lokalproducerad förnybar el till att driva anläggningen.

Tekniska lösningar med bland annat batterier väntas minska belastningen på elnätet, bidra med reservkraft, kapa effekttoppar och balansera förnybar väderberoende elproduktion.

Klas Nilsson, kommunikationsdirektör, klas.nilsson@boliden.com, tel. 070-453 65 88

Magnus Kryssare, pressekreterare, magnus.kryssare@vattenfall.com, tel. 076-769 56 07

Skiss över HYBRIT:s bergrumslager för vätgas

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall bygger unik pilot för storskalig vätgaslagring för en kvarts miljard i Luleå

SSAB, LKAB och Vattenfall påbörjar bygget av ett bergrumslager för fossilfri vätgas i pilotskala i anslutning till HYBRIT:s pilotanläggning för direktreduktion i Luleå.

Jan Moström, vd och koncernchef LKAB, Martin Lindqvist, vd och koncernchef SSAB och Anna Borg, vd och koncernchef Vattenfall

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall inleder industrialiseringen av framtidens fossilfria ståltillverkning – etablerar världens första produktionsanläggning för fossilfri järnsvamp i Gällivare

SSAB, LKAB och Vattenfall tar nu ett nytt och avgörande kliv framåt i arbetet med att producera fossilfritt stål för världsmarknaden.

Texten Fossil-free steel på fasaden till HYBRIT:s pilotanläggning i Luleå

SSAB, LKAB och Vattenfall bjuder in till digital pressträff – HYBRIT tar nästa steg

Välkommen till pressträff med SSAB, LKAB och Vattenfall, ägarbolagen till HYBRIT, initiativet för att utveckla världens första fossilfria malmbaserade järn- och stålframställning.