Vattenfall och Microsoft samarbetar för hållbara datacenter i Sverige

Vattenfall och Microsoft har inlett ett samarbete för att förse nya datacenter i Sverige med förnybar el och avsevärt minska de totala koldioxidutsläppen från de nya anläggningarna.

Microsoft gick idag ut med planerna för sina kommande datacenter mellan Gävle och Sandviken, som ska bli bland de mest hållbara i världen. Företaget samarbetar med Vattenfall för att förse de kommande datacentren med 100 procent förnybar el och utveckla innovativa lösningar för att minska anläggningarnas koldioxidutsläpp.

Det nya samarbetet hyllas av Andreas Regnell, strategichef vid Vattenfall:
- Vi är mycket stolta över att arbeta med Microsoft i detta projekt. Vattenfall vill göra det möjligt för våra kunder att leva ett fossilfritt liv inom en generation, så detta projekt passar mycket väl med vår strategi. Vattenfall och vårt datacenterteam från NodePole har arbetat hårt tillsammans med Microsoft för att detta projekt ska bli verklighet. Som en långvarig kund till Microsoft är vi glada över att vara en del i deras målsättning att erbjuda molntjänster för en hållbar framtid.

Andreas Regnell säger vidare:

- Vi kommer att hjälpa Microsoft med inköp och leverans av förnybar energi för kommande datacenter och med innovativa lösningar för att minska anläggningarnas koldioxidutsläpp. Vattenfall Eldistribution som äger regionnätet i området kommer att förstärka elnätet som krävs för att ansluta de storskaliga anläggningarna. På sikt kommer den nya infrastrukturen att bidra till att ytterligare sänka anläggningarnas koldioxidutsläpp, samtidigt som det förstärker ett redan starkt elnät i Gävle och Sandviken, vilket även gagnar invånarna.

Noelle Walsh, ansvarig för Cloud Operations & Infrastructure vid Microsoft:

- Microsoft arbetar med att ställa om mot en hållbar framtid med låga koldioxidutsläpp som använder kraften av vår teknologi och där vi arbetar med partners i hela världen för att upptäcka och sätta nya innovativa lösningar i drift. Vårt samarbete med Vattenfall kommer att ge oss förnybar el och nya innovativa koncept som ska göra våra datacenter i Sverige bland de mest avancerade och hållbara i världen. På sikt och med stor hjälp av Vattenfall kommer Microsoft att fortsätta att minska koldioxidutsläppen från driften av dessa anläggningar.

Microsoft och Vattenfall slöt 2017 det dittills största långsiktiga vindkraftsavtalet i Nederländerna. Microsoft kommer att köpa hela produktionen från en 180 MW stor vindkraftpark, Wieringermeer norr om Amsterdam, som byggs och drivs av Vattenfall intill Microsofts datacenter i området.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Skiss över HYBRIT:s bergrumslager för vätgas

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall bygger unik pilot för storskalig vätgaslagring för en kvarts miljard i Luleå

SSAB, LKAB och Vattenfall påbörjar bygget av ett bergrumslager för fossilfri vätgas i pilotskala i anslutning till HYBRIT:s pilotanläggning för direktreduktion i Luleå.

Jan Moström, vd och koncernchef LKAB, Martin Lindqvist, vd och koncernchef SSAB och Anna Borg, vd och koncernchef Vattenfall

HYBRIT: SSAB, LKAB och Vattenfall inleder industrialiseringen av framtidens fossilfria ståltillverkning – etablerar världens första produktionsanläggning för fossilfri järnsvamp i Gällivare

SSAB, LKAB och Vattenfall tar nu ett nytt och avgörande kliv framåt i arbetet med att producera fossilfritt stål för världsmarknaden.

Texten Fossil-free steel på fasaden till HYBRIT:s pilotanläggning i Luleå

SSAB, LKAB och Vattenfall bjuder in till digital pressträff – HYBRIT tar nästa steg

Välkommen till pressträff med SSAB, LKAB och Vattenfall, ägarbolagen till HYBRIT, initiativet för att utveckla världens första fossilfria malmbaserade järn- och stålframställning.