Vattenfall och Microsoft samarbetar för hållbara datacenter i Sverige

Vattenfall och Microsoft har inlett ett samarbete för att förse nya datacenter i Sverige med förnybar el och avsevärt minska de totala koldioxidutsläppen från de nya anläggningarna.

Microsoft gick idag ut med planerna för sina kommande datacenter mellan Gävle och Sandviken, som ska bli bland de mest hållbara i världen. Företaget samarbetar med Vattenfall för att förse de kommande datacentren med 100 procent förnybar el och utveckla innovativa lösningar för att minska anläggningarnas koldioxidutsläpp.

Det nya samarbetet hyllas av Andreas Regnell, strategichef vid Vattenfall:
- Vi är mycket stolta över att arbeta med Microsoft i detta projekt. Vattenfall vill göra det möjligt för våra kunder att leva ett fossilfritt liv inom en generation, så detta projekt passar mycket väl med vår strategi. Vattenfall och vårt datacenterteam från NodePole har arbetat hårt tillsammans med Microsoft för att detta projekt ska bli verklighet. Som en långvarig kund till Microsoft är vi glada över att vara en del i deras målsättning att erbjuda molntjänster för en hållbar framtid.

Andreas Regnell säger vidare:

- Vi kommer att hjälpa Microsoft med inköp och leverans av förnybar energi för kommande datacenter och med innovativa lösningar för att minska anläggningarnas koldioxidutsläpp. Vattenfall Eldistribution som äger regionnätet i området kommer att förstärka elnätet som krävs för att ansluta de storskaliga anläggningarna. På sikt kommer den nya infrastrukturen att bidra till att ytterligare sänka anläggningarnas koldioxidutsläpp, samtidigt som det förstärker ett redan starkt elnät i Gävle och Sandviken, vilket även gagnar invånarna.

Noelle Walsh, ansvarig för Cloud Operations & Infrastructure vid Microsoft:

- Microsoft arbetar med att ställa om mot en hållbar framtid med låga koldioxidutsläpp som använder kraften av vår teknologi och där vi arbetar med partners i hela världen för att upptäcka och sätta nya innovativa lösningar i drift. Vårt samarbete med Vattenfall kommer att ge oss förnybar el och nya innovativa koncept som ska göra våra datacenter i Sverige bland de mest avancerade och hållbara i världen. På sikt och med stor hjälp av Vattenfall kommer Microsoft att fortsätta att minska koldioxidutsläppen från driften av dessa anläggningar.

Microsoft och Vattenfall slöt 2017 det dittills största långsiktiga vindkraftsavtalet i Nederländerna. Microsoft kommer att köpa hela produktionen från en 180 MW stor vindkraftpark, Wieringermeer norr om Amsterdam, som byggs och drivs av Vattenfall intill Microsofts datacenter i området.

För ytterligare information:
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

En av Vattenfalls anläggningar i Uppsala

Vattenfall och Aker Carbon Capture i samarbete för negativa koldioxidutsläpp i bio-CCS-projekt

Vattenfall har tecknat ett samförståndsavtal med norska Aker Carbon Capture för att påskynda utvärderingen av framtida anläggningar för koldioxidavskiljning i Sverige och norra Europa.

Hybrit pilot 200602. Fotograf Åsa Bäcklin
Fotograf Åsa Bäcklin

HYBRITs nästa steg får stöd från Energimyndigheten

Energimyndigheten har beslutat att ge HYBRIT, SSABs, LKABs och Vattenfalls initiativ för fossilfritt stål, stöd med 22 miljoner kronor till en omfattande genomförbarhetsstudie.

Tillverkning av vindkraftverk i trä. Foto: Modvion

Trätorn kan sänka koldioxidavtrycket från framtida vindkraftverk

Vattenfall och Modvion ingår nytt samarbete om att använda vindkraftstorn i trä för landbaserad vindkraft, vilket kan sänka koldioxidutsläppen med minst 25 procent vid tillverkningen.