Utnämningar till Vattenfalls koncernledning

Tre nya medlemmar av Vattenfalls koncernledning har utsetts. Vattenfalls HR-direktör Kerstin Ahlfont utses till ny finansdirektör. Christian Barthélémy blir ny HR-direktör och Ulrika Jardfelt ny chef för affärsområdet Heat.

Kerstin Ahlfont har utsetts till ny finansdirektör för Vattenfall. Hon har jobbat i Vattenfall sedan 1995 och har varit finanschef inom flera delar av bolaget. Hon är sedan 2015 HR-direktör i Vattenfall och ingår i koncernledningen. Kerstin Ahlfont tillträder sin nya roll den 1 november 2020.

Christian Barthélémy har utsetts till ny HR-direktör i Vattenfall. Han är idag chef för Special Projects och har tidigare varit chef för Real Estate & Facility Management på Vattenfall. Han har erfarenhet från Shared Service Operations och har en bakgrund från KPMG. Christian tillträder sin nya roll den 1 januari 2021.

Ulrika Jardfelt har utsetts till ny chef för Vattenfalls affärsområde Heat. Hon är i dag chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet och har tidigare varit chef för fjärrvärmedistribution på EON och vd på Svensk Fjärrvärme AB. Ulrika Jardfelt tillträder den 1 december 2020 och efterträder Tuomo Hatakka som går i pension vid årsskiftet.

– Jag är mycket glad och stolt att kunna presentera dessa namn. Kerstin, Christian och Ulrika kommer att spela nyckelroller i den resa som Vattenfall har framför sig, säger Anna Borg, tillträdande vd och koncernchef, Vattenfall.

Vattenfalls pressavdelning, telefon 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Anja Alemdar

Anja Alemdar ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs i Sverige

Anja Alemdar har anställts som ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs (PRA) i Sverige.

Gunnar Groebler

Gunnar Groebler lämnar Vattenfall för att bli vd för Salzgitter AG

Gunnar Groebler, chef för Vattenfalls affärsområde Wind, har beslutat lämna Vattenfall under våren 2021 för att bli vd för det tyska stål- och teknologiföretaget Salzgitter AG.

Moorburg

Vattenfall får kompensation för tidig stängning av kraftverket Moorburg

Den tyska myndigheten Bundesnetzagentur har idag beslutat att ge Vattenfall kompensation för en fullständig avveckling av företagets koleldade kraftverk Moorburg i Hamburg.