Utnämningar till Vattenfalls koncernledning

Tre nya medlemmar av Vattenfalls koncernledning har utsetts. Vattenfalls HR-direktör Kerstin Ahlfont utses till ny finansdirektör. Christian Barthélémy blir ny HR-direktör och Ulrika Jardfelt ny chef för affärsområdet Heat.

Kerstin Ahlfont har utsetts till ny finansdirektör för Vattenfall. Hon har jobbat i Vattenfall sedan 1995 och har varit finanschef inom flera delar av bolaget. Hon är sedan 2015 HR-direktör i Vattenfall och ingår i koncernledningen. Kerstin Ahlfont tillträder sin nya roll den 1 november 2020.

Christian Barthélémy har utsetts till ny HR-direktör i Vattenfall. Han är idag chef för Special Projects och har tidigare varit chef för Real Estate & Facility Management på Vattenfall. Han har erfarenhet från Shared Service Operations och har en bakgrund från KPMG. Christian tillträder sin nya roll den 1 januari 2021.

Ulrika Jardfelt har utsetts till ny chef för Vattenfalls affärsområde Heat. Hon är i dag chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet och har tidigare varit chef för fjärrvärmedistribution på EON och vd på Svensk Fjärrvärme AB. Ulrika Jardfelt tillträder den 1 december 2020 och efterträder Tuomo Hatakka som går i pension vid årsskiftet.

– Jag är mycket glad och stolt att kunna presentera dessa namn. Kerstin, Christian och Ulrika kommer att spela nyckelroller i den resa som Vattenfall har framför sig, säger Anna Borg, tillträdande vd och koncernchef, Vattenfall.

Vattenfalls pressavdelning, telefon 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Anna-Karin Stenberg

Anna-Karin Stenberg ny chef för Vattenfalls affärsområde Markets

Anna-Karin Stenberg har utsetts till ny Senior Vice President och chef för affärsområdet Markets samt medlem i Vattenfalls koncernledning från och med den 1 januari 2021.

Anja Alemdar

Anja Alemdar ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs i Sverige

Anja Alemdar har anställts som ny chef för Vattenfalls Public & Regulatory Affairs (PRA) i Sverige.

Sveriges Grönaste Varumärke logotyp

Vattenfall i topp bland Sveriges Grönaste Varumärken

Vattenfall är ett av Sveriges grönaste varumärken och unga konsumenter sätter Vattenfall i topp bland energibolagen, visar den årliga rankningen.