Vattenfall återigen topprankat för sitt arbete mot klimatförändringar

För andra året i rad tilldelas Vattenfall högsta betyg, ”A”, för sitt arbete mot klimatförändringar. Det är den ideella organisationen för miljöinformation Carbon Disclosure Project (CDP) som har betygsatt Vattenfall. Drygt 9 600 företag har utvärderats globalt sett och enbart 3 procent, eller 270 företag, erhöll högsta betyg.

Vattenfall lyfts fram för sina åtgärder för att minska utsläpp, hantera klimatrelaterade risker och utveckla en ekonomi med låga utsläpp. A-listan baseras på den årliga utvärdering av företags klimatarbete som genomförs av CDP, där dess miljödatabas och årliga bedömning är allmänt erkända som de främsta globala måttstockarna inom miljörapportering.

– Jag är väldigt stolt över att Vattenfall rankas som en globalt ledande aktör gällande våra klimatansträngningar. Att befinna sig på CDP:s A-lista är ett kvitto på att vi menar allvar med vår ambition om att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation. Vi fortsätter att utmana oss själva genom att  kontinuerligt höja våra egna klimatambitioner och dessutom stödjer vi våra kunders och partners omställning för att minska  koldioxidutsläppen i linje med klimatvetenskapen, säger Anna Borg, vd och koncernchef, Vattenfall.

Paul Simpson, vd för CDP, kommenterar:
– Vi gratulerar alla de företag som tagit sig in på CDP:s A-lista i år. Att gå i bräschen för transparens inom miljöområdet samt faktiska åtgärder är ett av de viktigaste stegen som företag kan ta och det blir extra imponerande mot bakgrund av ett utmanande år som präglats av covid-19. Vår A-lista lyfter fram de företag som förbereder sig för att göra så bra ifrån sig som möjligt i framtiden genom att vidta åtgärder idag.

CDP tillämpar en grundlig och oberoende metodik för att utvärdera företagens klimatarbete som resulterar i att de tilldelas ett betyg från A till D-. Betyget är baserat på hur öppet bolaget varit med den information som det delat med sig av, kännedom kring miljörisker och hur dessa hanteras. Dessutom bedöms tillämpning av praxis avseende ledarskap i miljöfrågor, till exempel genom att sätta upp ambitiösa och relevanta mål.

– Att vara på CDP:s A-lista visar att vi tillhör de ledande företagen inom klimat och miljö. Det  är viktigt för oss att vi är helt öppna med all klimatrelaterad information och vi rapporterar också enligt det klimatrelaterade ramverket för finansiell information, Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD). Det sänder en tydlig signal till alla våra intressenter om att vi tar våra mål på största allvar, säger Helle Herk-Hansen, miljöchef, Vattenfall.

Läs mer om Vattenfalls miljö- och hållbarhetsarbete

Läs mer om Vattenfalls utsläppsminskningsmål

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Transport av ål förbi kraftverken i Göta älv. Foto: Erik Sparrevik
Foto: Erik Sparrevik

Fler än 100 000 ålar har fått lift förbi Lilla Edet

Vattenfall har sedan 11 år tillbaka frivilligt arbetat med Krafttag ål och fler än 100 000 rödlistade ålar har nu transporterats längs Göta älv och släppts ut nedströms vattenkraftstationen ...

Anna Borg, Vattenfalls vd och koncernchef

Vattenfall skärper sina utsläppsminskningsmål – nu i linje med 1,5-gradersscenariot

Vattenfall har beslutat att ytterligare skärpa sina utsläppsminskningsmål för 2030 och framåt i syfte att till 2040 kunna nå nollnettoutsläpp.

Elmotorcykel från Cake och Vattenfall,  första generationens prototyp

Vattenfall och CAKE i samarbete för att utveckla första fossilfria motorcykeln

Vattenfall och elmotorcykeltillverkaren CAKE har tecknat en avsiktsförklaring där kunskap och expertis delas för att utveckla den första fossilfria elmotorcykeln.