Berg som speglas i en sjö

Vattenfall får högsta betyg i sitt arbete mot klimatförändringar

För första gången får Vattenfall högsta betyg, ”A”, för sitt arbete mot klimatförändringar. Det är den ideella organisationen Carbon Disclosure Project (CDP), som har betygsatt Vattenfall. Fler än 8 000 företag har utvärderats och enbart två procent fick högsta betyg.

Vattenfall lyfts fram för sina åtgärder för att minska utsläpp, hantera klimatrelaterade risker och utveckla lågutsläppsekonomin. A-listan baseras på den årliga utvärdering av företags klimatarbete som genomförs av CDP.

– Jag är väldigt stolt över att Vattenfall nu tillhör den exklusiva skaran företag på A-listan. Vi har lyckats ta oss dit tack vare att hela Vattenfall gemensamt arbetar för att nå vårt mål om att göra det möjligt att leva ett fossilfritt liv inom en generation, säger Helle Herk-Hansen, miljöchef på Vattenfall.

Paul Simpson, vd för CDP, kommenterar: – Vi gratulerar alla de företag som tog sig in på CDP:s A-lista i år tack vare sina utmärkta insatser vad gäller miljö och transparens. Företagen på A-listan har blivit marknadsledande tack vare sina sätt att hantera miljörisker och genom att förbereda sig för att bli framgångsrika även i framtiden.

CDP tillämpar en grundlig och oberoende metodik för att utvärdera företagens klimatarbete som resulterar i att de tilldelas ett betyg från A till D-. Betyget är baserat på hur öppet bolaget varit med den information som det delat med sig av, kännedom kring miljörisker och hur dessa hanteras. Dessutom bedöms tillämpning av praxis avseende ledarskap i miljöfrågor, till exempel genom att sätta upp ambitiösa och relevanta mål.

– Att få vara med på CDP:s A-lista sänder den bästa tänkbara signalen till våra investerare, kunder och andra viktiga intressenter. Det visar att vi tar klimatförändringarna på allvar och kontinuerligt blir allt bättre på att skydda just klimatet. Vi är helt enkelt på rätt väg, säger Helle Herk-Hansen.

CDP:s årliga miljörelaterade informationsinsamlings- och bedömningsprocess är allmänt erkänd som den främsta måttstocken vad gäller företagens miljömässiga öppenhet. Varje år publicerar CDP sin A-lista för arbetet mot klimatförändringar.

Läs mer om Vattenfalls miljö- och hållbarhetsarbete här

Läs mer om Vattenfalls utsläppsminskningsmål här

Scanias R 450-lastbil försedd med strömavtagare

Sverige och Tyskland leder utvecklingen av elvägar

Tyskland och Sverige är världsledande när det gäller försök med elektriska vägar. Världens första trådlösa elväg har färdigställts på Gotland.

Vattenfall och Kaunis Iron i nytt samarbete om elektrifierad fossilfri gruvdrift

Vattenfall AB och Kaunis Iron AB har tecknat en avsiktsförklaring om att utveckla en fossilfri och elektrifierad gruvdrift vid järnmalmsgruvan i Pajala.

Svenska skidlandslaget

Vattenfall bidrar till längdskidtävlingen Smart Energy Partner Challenge 17–19 december

Från torsdag till lördag, 17–19 december kan du se de svenska längdskidessen mäta sina krafter i Smart Energy Partner Challenge i Östersund med Vattenfall som titelsponsor. Tävlingen direkts...