Berg som speglas i en sjö

Vattenfall får högsta betyg i sitt arbete mot klimatförändringar

För första gången får Vattenfall högsta betyg, ”A”, för sitt arbete mot klimatförändringar. Det är den ideella organisationen Carbon Disclosure Project (CDP), som har betygsatt Vattenfall. Fler än 8 000 företag har utvärderats och enbart två procent fick högsta betyg.

Vattenfall lyfts fram för sina åtgärder för att minska utsläpp, hantera klimatrelaterade risker och utveckla lågutsläppsekonomin. A-listan baseras på den årliga utvärdering av företags klimatarbete som genomförs av CDP.

– Jag är väldigt stolt över att Vattenfall nu tillhör den exklusiva skaran företag på A-listan. Vi har lyckats ta oss dit tack vare att hela Vattenfall gemensamt arbetar för att nå vårt mål om att göra det möjligt att leva ett fossilfritt liv inom en generation, säger Helle Herk-Hansen, miljöchef på Vattenfall.

Paul Simpson, vd för CDP, kommenterar: – Vi gratulerar alla de företag som tog sig in på CDP:s A-lista i år tack vare sina utmärkta insatser vad gäller miljö och transparens. Företagen på A-listan har blivit marknadsledande tack vare sina sätt att hantera miljörisker och genom att förbereda sig för att bli framgångsrika även i framtiden.

CDP tillämpar en grundlig och oberoende metodik för att utvärdera företagens klimatarbete som resulterar i att de tilldelas ett betyg från A till D-. Betyget är baserat på hur öppet bolaget varit med den information som det delat med sig av, kännedom kring miljörisker och hur dessa hanteras. Dessutom bedöms tillämpning av praxis avseende ledarskap i miljöfrågor, till exempel genom att sätta upp ambitiösa och relevanta mål.

– Att få vara med på CDP:s A-lista sänder den bästa tänkbara signalen till våra investerare, kunder och andra viktiga intressenter. Det visar att vi tar klimatförändringarna på allvar och kontinuerligt blir allt bättre på att skydda just klimatet. Vi är helt enkelt på rätt väg, säger Helle Herk-Hansen.

CDP:s årliga miljörelaterade informationsinsamlings- och bedömningsprocess är allmänt erkänd som den främsta måttstocken vad gäller företagens miljömässiga öppenhet. Varje år publicerar CDP sin A-lista för arbetet mot klimatförändringar.

Läs mer om Vattenfalls miljö- och hållbarhetsarbete här

Läs mer om Vattenfalls utsläppsminskningsmål här

Ett barn som åker skateboard i en ramp

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020: ”Framsteg för klimatet – det händer här och nu”

Vattenfalls Års- och Hållbarhetsredovisning 2020 är nu publicerad. Rapporten beskriver ett år med en ökad takt i energiomställningen trots ett tufft och exceptionellt marknadsläge.

Väddnätfjäril

Vattenfall deltar i initiativ för att skydda och stärka naturen på vetenskaplig grund

Vattenfall ser ett behov av att vetenskapligt förankrade metoder tas fram för att skydda och stärka naturen.

Bild från kampanjen Super-soothing-sounds: Vattenfall-ingenjör viskar lugnande i örat på en man i en säng

Vattenfall lyfter framsteg mot en fossilfri framtid genom unik Spotifylista

Det finns en brist på lättillgänglig och lösningsinriktad information om vad som görs för att uppnå en fossilfri framtid. Därför släpper Vattenfall den både rogivande och faktaspäckade spell...