Vattenfall vann upphandling om ny stor solcellspark i Uppsala

Vattenfall ska på uppdrag av Vasakronan anlägga en av Sveriges största solcellsparker. 11 000 solpaneler kommer att installeras på en yta om cirka 7 hektar i Uppsala. Marken ägs av fastighetsbolaget Vasakronan och Vattenfall har fått ansvaret för design, installation och drift av den nya solcellsparken.

Den nya anläggningen i Fyrislund i Uppsala förväntas vara i drift innan sommaren. Vattenfall ska nu förbereda för installation av de 11 000 panelerna med en planerad effekt på 4,4 MW, vilket motsvarar elbehovet för 240 hushåll.

– Att vinna upphandlingen om att anlägga en av Sveriges största solcellsparker gör mig otroligt stolt. Vasakronan har hela tiden haft en tydlig kravbild som vi nu visat att vi kan leva upp till. Vi har ett brett och konkurrenskraftigt utbud av hållbara energilösningar att erbjuda marknaden som möjliggör för oss och våra kunder att bli fossilfria inom en generation, säger Ulrika Jardfelt, Sverigechef för Värme och energilösningar på Vattenfall.

Vasakronan, som är Sveriges största fastighetsbolag med 173 kontors- och butiksfastigheter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala har en stark hållbarhetsprofil och klimatfrågan ses som en av de viktigaste strategiska frågorna i bolaget.

Mer information:
Vattenfall
Vasakronan

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Solarkraftsparken Gasselternijveen, Nederländerna. Foto: Jorrit Lousberg

Smart kombination av solpaneler och remsodling

Vattenfall har fått tillstånd att uppföra en solkraftspark i Almere, Nederländerna, där man kan testa kombinationen av solpaneler och remsodling.

Mobilt batterilager

Stort batterilager i Övik laddar elbilarna i sommar

Elbilarna blir allt fler i Sverige och antalet hemestrande svenskar förväntas öka. Därför har Öviks kommun med partners beslutat sig för att möta efterfrågan av elbilsladdning med hjälp av V...

Villor med solpaneler på taken

Här finns Sveriges bästa förutsättningar för solenergi

Nästan sju av tio svenskar är intresserade av att installera solceller på taket. Varannan person vill dessutom göra det för att bli mer självförsörjande.