Vattenfall vann upphandling om ny stor solcellspark i Uppsala

Vattenfall ska på uppdrag av Vasakronan anlägga en av Sveriges största solcellsparker. 11 000 solpaneler kommer att installeras på en yta om cirka 7 hektar i Uppsala. Marken ägs av fastighetsbolaget Vasakronan och Vattenfall har fått ansvaret för design, installation och drift av den nya solcellsparken.

Den nya anläggningen i Fyrislund i Uppsala förväntas vara i drift innan sommaren. Vattenfall ska nu förbereda för installation av de 11 000 panelerna med en planerad effekt på 4,4 MW, vilket motsvarar elbehovet för 240 hushåll.

– Att vinna upphandlingen om att anlägga en av Sveriges största solcellsparker gör mig otroligt stolt. Vasakronan har hela tiden haft en tydlig kravbild som vi nu visat att vi kan leva upp till. Vi har ett brett och konkurrenskraftigt utbud av hållbara energilösningar att erbjuda marknaden som möjliggör för oss och våra kunder att bli fossilfria inom en generation, säger Ulrika Jardfelt, Sverigechef för Värme och energilösningar på Vattenfall.

Vasakronan, som är Sveriges största fastighetsbolag med 173 kontors- och butiksfastigheter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala har en stark hållbarhetsprofil och klimatfrågan ses som en av de viktigaste strategiska frågorna i bolaget.

Mer information:
Vattenfall
Vasakronan

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Den flytande solkraftsparken i Gendringen, Nederländerna. Bild: Jorrit Lousberg

Vattenfall inviger sin första flytande solkraftpark

Vattenfall har invigt sin första flytande solkraftpark i Gendringen, Nederländerna.

Batterilagret i Landskrona

Smart skånskt batterilager nu i drift

Vattenfall har börjat leverera smarta tjänster till ett batterilager på Bolidens anläggning i Landskrona.

Markersbach pumpkraftverk, utsikt över bassängen

Solkraft kompletterar tyska pumpkraftverk

Att kombinera solkraft med annan elproduktion är ett smart sätt att använda befintlig infrastruktur. I Tyskland ska två pumpkraftverk kompletteras med solkraft.