Elmarknaden just nu: Fortsatt högt elpris i sommar

I juni förra året var priset för en kilowattimme på elbörsen Nord Pool 24,89 öre i elområde 3. I sommar ser spotpriset ut att ligga på runt 40 öre/kWh. Det varma och torra väderläget, mindre blåst, kärnkraftsrevisioner samt ökade bränslepriser på världsmarknaden är faktorer som påverkar elpriset uppåt just nu.

Förra årets välfyllda vattenmagasin och rikliga vårflod i kombination med pandemin gav rekordlåga elpriser på runt 20 öre/kWh. I sommar är situationen annorlunda.

– Elpriset kan liknas vid en jojo sett till de senaste åren. Från väldigt låga nivåer till väldigt höga. Det har två orsaker, dels beror det på vädret, som påverkar allt från den hydrologiska balansen till hur mycket vindkraft som produceras. Dels så påverkar bränsleläget på världsmarknaden de svenska elpriserna. Det är även stora prisskillnader mellan norr och söder eftersom förutsättningarna ser olika ut i landet, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning.

Elprisskillnaderna mellan Sveriges fyra elområden förväntas bestå över sommaren och beror på begränsad överföringskapacitet, vilket regleras av Svenska Kraftnät. Södra Sverige (SE4) har haft spotpriser som varit uppemot 60 öre (skedde den 23 juni) högre än i norra Sverige (SE1) under vissa dygn då elen inte har kunnat överföras i önskad omfattning.

Vattenmagasinen har fyllts på mycket den senaste månaden men det kommer att plana ut i juli och ökningstakten kommer att minska. Vindkraften har producerat mindre än planerat under månaden och kärnkraften är inne i sin årliga revision vilket som brukligt sker under sommarhalvåret eftersom energibehovet då är mindre. Under 2021 har bränslepriserna stadigt stigit vilket påverkar elpriserna i Norden. Oljan är uppe på den högsta prisnivån på tre år och för kol har priset inte varit så högt sedan 2011.

– De längre avtalen med fast elpris, på två och tre år, ligger på nästan samma nivåer som 2018/2019 så det är ett gynnsamt läge just nu för de kunder som vill ha kontroll på sin elkostnad att teckna ett längre elavtal, säger Jonas Stenbeck.

Spotpriset juni 2021 2020
Elområde 1, Norra Sverige Ca 34 öre/kWh 10,35 öre/kWh
Elområde 2, Norra Mellansverige Ca 34 öre/kWh 10,35 öre/kWh
Elområde 3, Södra Mellansverige Ca 40 öre/kWh 24,89 öre/kWh
Elområde 4, Södra Sverige Ca 72 öre/kWh 25,39 öre/kWh

Se dagsaktuella elpriser på rörligt elpris

Mer om elmarknaden:
Privat: Om elmarknaden just nu
Företag: Om elmarknaden just nu

Heidi Stenström, pressekreterare, 070-611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Jonas Stenbeck

Elmarknaden just nu: Väderskifte behövs för ett stabilare elpris

Mindre nederbörd, höga temperaturer, mindre blåst och kärnkraftsrevisioner har lett till högre elpriser i sommar.

Skorsten som släpper ut koldioxid

EU:s system för handel med utsläppsrätter spänner musklerna

Vid Joe Bidens klimatmöte nyligen påpekade vd Anna Borg att priset på utsläppsrätter var det enskilt viktigaste verktyget för att uppnå klimatmålen. Här kan du läsa om varför.

En havsbaserad vindturbin

Vattenfall deltar i den första upphandlingen av havsbaserad flytande vindkraft i Frankrike

Vattenfall är tillsammans med sina partner wpd och BlueFloat Energy kvalificerade för den kommande upphandlingen av 250 MW havsbaserad flytande vindkraft utanför södra Bretagne i Frankrike.