Vattenfall och Kaunis Iron i nytt samarbete om elektrifierad fossilfri gruvdrift

Vattenfall AB och Kaunis Iron AB har tecknat en avsiktsförklaring om att utveckla en fossilfri och elektrifierad gruvdrift vid järnmalmsgruvan i Pajala.

Samarbetet innebär att hitta affärsmässiga lösningar för att minska behovet av fossila bränslen i gruvverksamheten. Här kan framtida vindkraftsprojekt som exempelvis Käymävaara och Selkävaara spela en viktig roll.

– Vi har höga ambitioner när det gäller att inte bara leva upp till de krav som redan finns på hållbarhet, vi har uttalat visionen att vi ska leverera världens mest hållbara järnmalm. Det här är ett viktigt steg för att uppnå den målsättningen, säger Klas Dagertun, vd, Kaunis Iron.

– Det är mycket positivt att vi nu tillsammans med Kaunis Iron tar ett steg mot ökad elektrifiering för att fasa ut fossila bränslen, ett nödvändigt steg i vårt gemensamma arbete med vår tids största utmaning. Fossilfria lösningar har sin självklara plats i framtidens samhälle och basindustri, säger Anna Borg, vd och koncernchef Vattenfall.

Vattenfall och Kaunis Iron vill dessutom utveckla lösningar för elektrifiering av berg- och persontransporter i gruvan och övriga anläggningsdelar inom gruvområdet där det är möjligt. Redan nu pågår en utredning av fossilfria transportlösningar mellan gruvan i Kaunisvaara till omlastningsterminalen i Pitkäjärvi.

– Svensk gruvindustri står inför stora förändringar för att minska beroendet av fossila bränslen och utveckla en klimateffektiv och ansvarsfull gruvdrift. Detta är en förutsättning för omställningen till ett hållbart samhälle och för att bidra till den lokala utvecklingen med en så liten klimatpåverkan som möjligt. Kaunis Iron vill ta ett aktivt ansvar för denna utveckling och därför är detta samarbete med Vattenfall mycket viktigt, säger Klas Dagertun, vd, Kaunis Iron.

Vattenfall: Magnus Kryssare, pressekreterare, telefon: 076-769 56 07, magnus.kryssare@vattenfall.com

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com
Vattenfall på Facebook

Kaunis Iron: Åsa Allan, vice vd, ansvarig hållbarhetsfrågor, telefon: 072-724 41 20, asa.allan@kaunisiron.se
Kaunis Iron på Facebook

Vattenfall:

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: group.vattenfall.com/se

Kaunis Iron:

Kaunis Iron startade åter upp järnmalmsgruvan i Pajala 2018. Vår ambition är långsiktig, vi vill etablera en gruvverksamhet även för kommande generationer. För oss betyder det en gruvnäring som behåller sina rötter i orten, skapar värde för Norrbotten och bidrar till samhällsutvecklingen i Pajala, samtidigt som vi intar en stark position på världsmarknaden. Vi arbetar för att uppfylla hållbarhetsbegreppets tre delar, social hållbarhet, ekonomisk hållbarhet och ekologisk hållbarhet. Vi har i dag en årsproduktion på 2,1 miljoner ton färdig produkt och planerar att ta två nya dagbrott i drift. Vår vision är utmanande. Vi säger att vi ska utveckla världens mest hållbara järnmalm. www.kaunisiron.se

Vattenfallmedarbetare som står framför solpaneler

Vattenfalls års- och hållbarhetsredovisning 2023: Fortsatt arbete för fossilfrihet

Vattenfalls års- och hållbarhetsredovisning för 2023 har ett särskilt fokus på havsbaserad vindkraft och ny kärnkraft – nödvändiga faktorer för energiomställningen och Vattenfalls fortsatta ...

Arbete med rivningsrobot. Foto: Nicklas Tjernlund
Foto: Nicklas Tjernlund

Nedmontering av de sista större delarna i Ågestaverket

Vattenfall inledde demonteringen av Ågestaverket sommaren 2020, och under det här året rivs de tre sista större delarna: den biologiska skärmen, bränsleförvaringen och ånggeneratorerna.

Vattenfall får internationell hållbarhetsutmärkelse – igen

Vattenfall har återigen mottagit utmärkelsen Supplier Engagement Leader från den globala organisationen CDP för sitt arbete att minska klimatutsläppen i leverantörsledet.