Vattenfall och Oxelö Energi säkrar långsiktig fjärrvärme för Oxelösund

Vattenfall och Oxelö Energi har tecknat avtal om en långsiktig hållbar fjärrvärmelösning för Oxelösund. Enligt avtalet ansluts fjärrvärmenätet i Oxelösund till Vattenfalls kraftvärmeverk Idbäcksverket i Nyköping. Den nya fjärrvärmeleveransen beräknas tas i drift 2025 då spillvärmeleveransen från SSAB upphör.

– Jag är mycket glad över att Oxelö Energi har valt att tillsammans med oss hitta en långsiktigt hållbar lösning för fjärrvärme i Oxelösund. Avtalet gör det möjligt att utnyttja ledig kapacitet vid vårt kraftvärmeverk i Nyköping för fjärrvärme även i Oxelösund vilket gynnar alla parter, säger Lovisa Fricot Norén, chef för Vattenfall Värme i Sverige.

Den nya fjärrvärmelösningen är en följd av att fjärrvärme baserad på överskottsvärme från SSAB i Oxelösund försvinner efter att masugnarna och koksverket beräknas stänga 2025 när stålproduktionen hos SSAB elektrifieras.

– Genom samarbetet med Vattenfall kan vi få en biobränslebaserad fjärrvärmeproduktion till en betydligt lägre investering jämfört med att bygga en egen anläggning i Oxelösund. Produktionen har dessutom bättre förutsättningar att ha en hög leveranssäkerhet då det finns fler biobränslepannor på anläggningen i Idbäcken, säger Benita Vikström, ordförande Oxelö Energi.

– Vi har utvärderat flera alternativ och kommit fram till att denna lösning är det billigaste och mest hållbara alternativet. Att bygga ett eget biobränslebaserat värmeverk i Oxelösund hade blivit betydligt dyrare. Priset för fjärrvärmen kommer att öka, men inte lika mycket som andra alternativ, säger Per Koman Alm, vd Oxelö Energi.

För ytterligare information kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon 08-739 50 10, press@vattenfall.com
Oxelö Energi: Benita Vikström. ordförande Oxelö Energi, mobil 070-682 15 83
Per Koman Alm, vd Oxelö Energi, mobil 070-526 1566

Se även

Exteriör av Västerbergslagens Energi AB:s kontor med logotyp på tegelbyggnad.

Vattenfall avyttrar sin andel i dotterbolaget VB Energi

Efter beslut den 18 maj av fullmäktige i Ludvika respektive Fagersta kommun slutför kommunerna nu förvärvet av Vattenfalls andel i Västerbergslagens Energi AB.

Läs hela artikeln
GEAB:s logotyp.

Vattenfall avser förvärva Region Gotlands ägarandel i Geab

Region Gotland har efter en översyn av sitt ägande i Gotlands Energi AB, Geab, beslutat att överlåta sin 25-procentiga andel i bolaget till Vattenfall, som äger resterande 75 procent.

Läs hela artikeln
Henrik Aleryd, anläggningschef vid Vattenfalls värmeverk i Vänersborg. Foto: Kent Eng

Vattenfall inviger ny anläggning för fossilfri fjärrvärmeproduktion i Vänersborg

Idag klipps bandet när Vattenfall tillsammans med Benny Augustsson, kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg, inviger ”Lignum” – Vattenfalls nya biobränsleeldade fjärrvärmeanläggning.

Läs hela artikeln