Vattenfall och Oxelö Energi säkrar långsiktig fjärrvärme för Oxelösund

Vattenfall och Oxelö Energi har tecknat avtal om en långsiktig hållbar fjärrvärmelösning för Oxelösund. Enligt avtalet ansluts fjärrvärmenätet i Oxelösund till Vattenfalls kraftvärmeverk Idbäcksverket i Nyköping. Den nya fjärrvärmeleveransen beräknas tas i drift 2025 då spillvärmeleveransen från SSAB upphör.

- Jag är mycket glad över att Oxelö Energi har valt att tillsammans med oss hitta en långsiktigt hållbar lösning för fjärrvärme i Oxelösund. Avtalet gör det möjligt att utnyttja ledig kapacitet vid vårt kraftvärmeverk i Nyköping för fjärrvärme även i Oxelösund vilket gynnar alla parter, säger Lovisa Fricot Norén, chef för Vattenfall Värme i Sverige.

Den nya fjärrvärmelösningen är en följd av att fjärrvärme baserad på överskottsvärme från SSAB i Oxelösund försvinner efter att masugnarna och koksverket beräknas stänga 2025 när stålproduktionen hos SSAB elektrifieras.

- Genom samarbetet med Vattenfall kan vi få en biobränslebaserad fjärrvärmeproduktion till en betydligt lägre investering jämfört med att bygga en egen anläggning i Oxelösund. Produktionen har dessutom bättre förutsättningar att ha en hög leveranssäkerhet då det finns fler biobränslepannor på anläggningen i Idbäcken, säger Benita Vikström, ordförande Oxelö Energi.

- Vi har utvärderat flera alternativ och kommit fram till att denna lösning är det billigaste och mest hållbara alternativet. Att bygga ett eget biobränslebaserat värmeverk i Oxelösund hade blivit betydligt dyrare. Priset för fjärrvärmen kommer att öka, men inte lika mycket som andra alternativ, säger Per Koman Alm, VD Oxelö Energi.

Vattenfalls pressavdelning, telefon +46 8 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Oxelö Energi:    Benita Vikström. ordförande Oxelö Energi, mobil 070-682 15 83
                          Per Koman Alm, VD Oxelö Energi, mobil 070-526 1566

Så här kommer Waalkwartier-området att se ut.

Innovativ kombination av jordvärme och fjärrvärme i Holland

I holländska Nijmegen får 300 lägenheter värme och kyla från jordvärmepumpar som kombineras med den befintliga fjärrvärmen,

Container med datacenter

Vattenfall startar pilotprojekt för hållbart datacenter vid värmeverket i Jordbro

Vattenfall och dataföretaget Cloud&Heat Technologies har inlett ett partnerskap med ett gemensamt pilotprojekt för att leverera fossilfri, kraftfull datorkapacitet.

Anna Borg, Vattenfalls vd

Anna Borg i WEF-panel om innovationer för klimatet

Vattenfalls vd Anna Borg deltar i WEF:s panelsamtal om hur innovationer kan hejda klimatförändringarna tillsammans med ledare som Bill Gates och John Kerry. Se och lyssna online.