Vattenfalls huvudkontor

Vattenfalls skattetransparens får internationellt erkännande

Vattenfall har som första företag utanför Storbritannien blivit ackrediterat av organisationen Fair Tax Foundation enligt organisationens nya Global Multinational Business Standard.

– Vi är glada över att bli det första företaget utanför Storbritannien som har ackrediterats av Fair Tax Mark enligt den nya Global Multinational Business Standard. Vi tror att detta är ytterligare ett steg mot ökad skattetransparens och ackrediteringsprocessen har gett oss bekräftelse på att vi har mycket av den information och processer som krävs men också att vi kan förbättra oss ytterligare på vissa områden, säger Vattenfalls finansdirektör Kerstin Ahlfont.

Fair Tax Foundation lanserade idag sin nya internationella ”Fair Tax Mark Global Multinational Business Standard” och tillkännagav samtidigt ackrediteringen av Vattenfall, som därmed blir det första företaget med huvudkontor utanför Storbritannien som är Fair Tax Mark-certifierat.

– Vår skattepolicy fokuserar på regelefterlevnad och en effektiv hantering av skatter, men eftersom hållbarhet är grunden för affären är det också viktigt att Vattenfall är en föregångare inom hållbar skattehantering. Vi ska säkerställa att vi betalar rätt belopp i skatt i varje land vi har verksamhet i och skattetransparens är en del av denna process, säger Kerstin Ahlfont.

Ansvarsfullt skatteuppförande

Fair Tax Foundation beskrivs som en etablerad standard för ansvarsfull skattehantering och transparens, men har hittills endast varit tillgängligt för företag med huvudkontor i Storbritannien.

– Med lanseringen av den nya Global Multinational Business Standard, som har tagit två år att utveckla, är Fair Tax Mark nu öppen för alla multinationella företag i världen. Vi är mycket glada över att tillkännage att Vattenfall är det första företaget som har ackrediterats mot denna nya internationella standard, säger Paul Monaghan, vd för Fair Tax Foundation.

Fakta

Fair Tax Foundation lanserades 2014 och har med hjälp av ett team med experter på skatterätt, företagsansvar och etisk konsumtion utvecklat ett ackrediteringssystem för ansvarsfullt skatteuppförande.

Läs mer om Fair Tax Foundation (på engelska)

För mer information, kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Skylt med Vattenfalls logotyp utanför huvudkontoret i Solna

Vattenfall presenterar delårsrapport för januari-mars 2024 den 30 april

Vattenfalls delårsrapport för januari-mars 2024 publiceras tisdagen den 30 april klockan 08.00 på group.vattenfall.com/se.

Vattenfalls logotyp på fasaden till huvudkontoret i Solna

Pressinbjudan till Vattenfalls årsstämma 2024

Vattenfall AB:s årsstämma äger rum måndagen den 29 april klockan 09.30 på Vattenfalls huvudkontor, Evenemangsgatan 13 i Solna. Årsstämman kan även följas på group.vattenfall.com/se

Vattenfallmedarbetare som står framför solpaneler