Vattenfalls vd Anna Borg deltar i president Bidens klimattoppmöte

Vattenfalls vd och koncernchef Anna Borg är inbjuden av USA:s president Biden för att tala på Vita husets klimattoppmöte.

Anna kommer att framföra hur Vattenfall driver innovation för klimatet och vår tydliga affärsstrategi – vi vill göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation.

På fredag den 23 april kommer Anna Borg delta i sessionen "The innovation agenda to build tomorrow’s clean industries" och berätta hur Vattenfall tillsammans med partners och kunder arbetar för att fasa ut fossila bränslen och hur elektrifiering kan bidra till att ställa om fler sektorer. Ett exempel är det världsunika projektet HYBRIT som är ett partnerskap mellan SSAB, LKAB och Vattenfall som möjliggör tillverkning av fossilfritt stål.

Sessionen sker kl. 14–15 svensk tid (OBS: inte 15-16 som tidigare uppgivits).

Mer om klimattoppmötet (på engelska)

Natalie Sial, presschef, 070-191 93 61, natalie.sial@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Elmotorcykel från Cake och Vattenfall,  första generationens prototyp

Vattenfall och CAKE i samarbete för att utveckla första fossilfria motorcykeln

Vattenfall och elmotorcykeltillverkaren CAKE har tecknat en avsiktsförklaring där kunskap och expertis delas för att utveckla den första fossilfria elmotorcykeln.

Kollage; vindkraft, vattenkraft och kärnkraft

Livscykelanalysen som slagträ i debatten

Dags att bredda diskussionen: kärnkraft, vindkraft och vattenkraft har alla väldigt låga utsläpp ur ett livscykelperspektiv jämfört med fossileldade alternativ för elproduktion.

Vattenfall ersätter delar av den befintliga dammen vid Lilla Edets kraftstation

Mindre cement ger klimatsmartare betong

Vattenfall har utvecklat en klimatsmart vattenbyggnadsbetong med mindre cementinnehåll som kan minska koldioxidutsläppen med runt en fjärdedel.