Vattenfall AB:s extra bolagsstämma 2022

Vattenfall AB höll en extra bolagsstämma torsdagen den 22 december. Stämman beslutade att i två steg överföra medel från bolagets bundna egna kapital till fritt eget kapital.

Vattenfalls ägare företräddes vid röstningen på den extra bolagsstämman av kanslirådet Matilde Abejon från Finansdepartementet.

Beslut vid extra bolagsstämman:

Stämman beslutade att i två steg överföra medel från bolagets bundna egna kapital till fritt eget kapital i moderbolaget Vattenfall AB. Överföringen är av bokföringsmässig karaktär och görs för att förbättra Vattenfalls möjligheter att göra en utdelning under 2023. Detta beror på att utdelningar endast får tas från ett bolags fria egna kapital, enligt gällande aktiebolagsrättsliga regler.

Stämman beslutade därvid först att bolagets aktiekapital om 6 585 000 000 kronor ska ökas med 39 274 880 000 kronor genom överföring om 37 989 200 000 kronor från uppskrivningsfond och överföring om 1 285 680 000 kronor från reservfonden till aktiekapitalet. Efter fondemissionen uppgick bolagets aktiekapital till 45 859 880 000 kronor. Inga nya aktier skulle ges ut, utan genom fondemissionen ökade aktiernas kvotvärde.

Stämman beslutade som nästa steg om en minskning av aktiekapitalet med ändamålet att genomföra en avsättning till fritt eget kapital. Aktiekapitalet minskades därvid med 39 274 880 000 kronor. Efter genomförd minskning uppgår bolagets aktiekapital till 6 585 000 000 kronor, fördelat på sammanlagt 131 700 000 aktier, envar aktie med ett kvotvärde om 50 kronor. Minskningen av aktiekapitalet sker utan indragning av aktier.

För att genomföra dessa ändringar i bolagets aktiekapital beslutades även att i två steg ändra bestämmelsen om aktiekapitalets storlek i bolagsordningen. Efter genomförda åtgärder kommer dock bestämmelsen i bolagsordningen att ha samma lydelse som den hade före den extra bolagsstämman.

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10

press@vattenfall.com

Skylt med Vattenfalls logotyp utanför huvudkontoret i Solna

Vattenfall presenterar delårsrapport för januari-mars 2024 den 30 april

Vattenfalls delårsrapport för januari-mars 2024 publiceras tisdagen den 30 april klockan 08.00 på group.vattenfall.com/se.

Vattenfalls logotyp på fasaden till huvudkontoret i Solna

Pressinbjudan till Vattenfalls årsstämma 2024

Vattenfall AB:s årsstämma äger rum måndagen den 29 april klockan 09.30 på Vattenfalls huvudkontor, Evenemangsgatan 13 i Solna. Årsstämman kan även följas på group.vattenfall.com/se

Vattenfallmedarbetare som står framför solpaneler