Energistudion – ny webbserie från Vattenfall

Den 24 april har det första avsnittet av Vattenfalls nya webbserie ”Energistudion” premiär. Syftet är att på ett rättframt och pedagogiskt sätt diskutera elpriser, självförsörjning och framtidens energikällor. Programledare är Lina Thomsgård och i serien möter hon beteendevetare, forskare och Vattenfalls egna experter.

Vad är det som händer på elmarknaden? Varför skulle vätgas vara en nyckel till en fossilfri framtid? Vilka vanor är det som verkligen gör skillnad för elräkningen och klimatet? Frågeställningarna är ett axplock av det som kommer att tas upp under de cirka tio minuter långa programmen.

Enligt en enkät som undersökningsbolaget Statista gjorde i januari på uppdrag av Vattenfall, har 66 procent av svenskarna ökat sitt intresse för energisparande.

­– Vi märker att intresset för energifrågor är stort bland våra kunder och allmänheten. Många undrar över alltifrån vad de själva kan göra för att minska sin energikonsumtion till hur elmarknaden fungerar. Vi upplever också en stor nyfikenhet kring hur energi kan användas i resan mot fossilfrihet. Genom programmet vill vi ge svar på många av dessa frågor, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning Norden.

Lina Thomsgård som bland annat är skribent och poddare kommer att vara programledare för Energistudion.

– Precis som andra har jag oroat mig över hur det här ska lösa sig i framtiden. I Energistudion får jag träffa forskare och experter som förklarar hur klimatmål ska uppnås och hur nya innovationer kan lösa elbehovet . Det har varit både lärorikt och väldigt kul och faktiskt – hoppingivande, säger hon.

De tre första avsnitten publiceras på vattenfall.se: Energistudion

24/4 - Är elkris det nya normala?

Medverkande: Per Larsson, Vattenfall Markets och Niklas Laninge, psykolog, Nordic Behaviour Group

1/5 - Hur länge klarar vi oss utan el?
Medverkande: Jonas Persson, avdelningschef för Power Technology och Anna-Maria Stawreberg, författare till boken Prepping

8/5 - Framtidens elförsörjning och användning
Medverkande: Annika Ramsköld, hållbarhetschef Vattenfall och Lina Bertling Tjernberg, professor elkraftnät KTH.

Heidi Stenström, Vattenfalls pressavdelning, 070-611 81 91, heidi.stenstrom@vattenfall.com

Kraftledningar i Laxede

Elmarknaden just nu: Påsklovet bjuder på aprilväder

Efter påskhelgen sjönk temperaturerna på nytt i hela landet. Det i kombination med mindre vindkraft gör att elpriserna stigit något. Som alltid är vädret ombytligt under april, våren kan gör...

Laxede vattenkraftverk

Vattenfall och Borealis tecknar långsiktigt energiköpsavtal i Sverige

Vattenfall och Borealis, en av världens ledande leverantörer av avancerade polyetenplast- och baskemikalielösningar, har tecknat sitt första långsiktiga energiköpsavtal (Power Purchase Agree...

Vindkraftverk i Vattenfalls park Stor-Rotliden

Elmarknaden just nu: Våren inleds med lägre elpriser

Mycket blåst, milt väder och minskad elkonsumtion bidrog till en halvering av elpriset i februari jämfört med i januari. Mars inleds med god tillgång på energi i hela landet.