Vattenfall peruskunnostaa Leuhunkosken vesivoimalaitosta

Vattenfall Oy on allekirjoittanut ABB:n kanssa sopimuksen koskien sähköautomaatiouudistusta Leuhunkosken vesivoimalaitoksella. Tämän lisäksi Vattenfall on allekirjoittanut sopimuksen Andritz Oy:n kanssa koskien turpiinin säätöhydrauliikkaa.

Sähköautomaatiouudistus merkitsee, että Leuhunkosken voimalaitoksen automaatio, magnetointi, tahdistus ja suojaus uusitaan. Uuteen turpiinisäätäjään lisätään taajuudentukemistoiminto, mikä mahdollistaa osallistumisen käyttö- ja häiriöreservimarkkinoille.

Turbiinin säätöhydrauliikan osalta matalapaineinen säätöhydrauliikkakoneikko vaihdetaan korkeapaineiseksi hydrauliikkakoneikoksi. Korkeapaineinen säätöhydrauliikkakoneikko mahdollistaa nopeammat turpiinin säätömekanismit. Tämän lisäksi hydraulikoneikon öljymäärä pienenee noin 3000 litrasta 900 litraan.

Hanke alkaa suunnittelutöillä tammikuussa 2017. Työmaatyöt aloitetaan syyskuussa 2017, ja ne valmistuvat joulukuussa 2017.

– Olemme tehneet pitkäjänteistä kehitystyötä Vattenfallin Suomen- ja Ruotsin-toimintojen sekä nyt valittujen laitetoimittajien kanssa. Nyt tehtävillä toimenpiteillä Leuhunkosken vesivoimalaitoksen käyttövarmuus paranee merkittävästi, johtaja Erik Mälkki Vattenfallista toteaa.

Lisätietoja Vattenfallilla antavat:

Erik Mälkki, johtaja, Vattenfall Oy, puh. +358 40 5535 655
Jari Keskinen, kunnossapitopäällikkö, Vattenfall Oy, puh. +358 50 3860 357

Järvi ilta-auringossa
31.10.2019

Vattenfall aloittanut Leuhunkosken kalatien suunnittelun

Suunnittelu aloitettiin syyskuussa 2019, ja se valmistuu vuoden loppuun mennessä.

Kaloja
22.5.2019

Vattenfall aloitti Hietamankosken kalatien rakentamisen

Vattenfall on aloittanut kalatien rakentamisen Hietamankosken voimalaitokselle Ää...