Vattenfall rakentaa kalatiet Saarijärven reitille

Vattenfall Oy rakentaa kalatiet Hietamankosken ja Leuhunkosken vesivoimalaitoksille Saarijärven reitillä Kymijoen vesistössä.

Leuhunkosken voimalaitos

Kalateiden ansiosta kalojen ja muiden vesieliöiden elinympäristö laajenee, ja ne pystyvät liikkumaan olemassa olevien patorakenteiden ohi voimalaitosten yläpuoliselle vesistön osalle. Kalateiden rakentamiseen on saatu tukea EU:sta Freshabit LIFE IP -hankkeen kautta. Lisäksi valtiolta on haettu tukea, koska Hietamankoski ja Leuhunkoski ovat kalatierakantamisen kärkikohteita.

Nyt rakennettavat kalatiet toteutetaan betonirakenteisina pystyrakokalateinä. Kalatien luvanhakijana ja rakennuttajana toimii Vattenfall Oy. Lisäksi Vattenfall Oy luovuttaa kalatiehen tarvittavan veden ilman erillistä korvausta ja huolehtii kalatien kunnossapidosta omalla kustannuksellaan.

Hietamankosken kalatien rakentamisen osalta vesilain mukainen lupahakemus on tullut aluehallintovirastossa vireille 1.9.2017, ja kalatien rakentaminen pyritään aloittamaan vuoden 2019 aikana. Leuhunkosken kalatien lupahakemus on tarkoitus jättää aluehallintovirastoon tämän vuoden aikana, ja rakentamisen on määrä alkaa Hietamankosken kalatien valmistumisen jälkeen.

Lisätietoja

Vattenfall Oy/Sähköntuotanto, ympäristökoordinaattori Marja Rankila, puh 040 845 4373

Saarijärven kalatiet

Sustainable Brand Index-logotyyppi

Kuluttajat valitsivat Vattenfallin jälleen kerran Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi

Suomalaiset kuluttajat mieltävät Vattenfallin Suomen vastuullisimmaksi sähköyhtiöksi vuoden 2024 Sustainable Brand Index -kyselyssä kuudetta kertaa peräkkäin.

Lue koko artikkeli
Lintu lentää lumisen maiseman yllä

Vattenfallille huippuarvosana ilmastotyöstä

Vattenfall on saanut parhaan luokituksen Carbon Disclosure Projectin (CDP) vuoden 2023 ympäristöluokituksessa. Vattenfall sijoitettiin yhdessä vain noin 400 muun yrityksen kanssa CDP:n A-lis...

Tuulivoimaloiden komponentit

Vattenfall ja SSAB aloittavat uuden fossiilittomaan teräkseen keskittyvän yhteistyöhankkeen

Vattenfall ja SSAB ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen HYBRIT-teknologialla valmistetun fossiilittoman teräksen toimittamisesta.