Vattenfall rakentaa kalatiet Saarijärven reitille

Vattenfall Oy rakentaa kalatiet Hietamankosken ja Leuhunkosken vesivoimalaitoksille Saarijärven reitillä Kymijoen vesistössä.

Leuhunkosken voimalaitos

Kalateiden ansiosta kalojen ja muiden vesieliöiden elinympäristö laajenee, ja ne pystyvät liikkumaan olemassa olevien patorakenteiden ohi voimalaitosten yläpuoliselle vesistön osalle. Kalateiden rakentamiseen on saatu tukea EU:sta Freshabit LIFE IP -hankkeen kautta. Lisäksi valtiolta on haettu tukea, koska Hietamankoski ja Leuhunkoski ovat kalatierakantamisen kärkikohteita.

Nyt rakennettavat kalatiet toteutetaan betonirakenteisina pystyrakokalateinä. Kalatien luvanhakijana ja rakennuttajana toimii Vattenfall Oy. Lisäksi Vattenfall Oy luovuttaa kalatiehen tarvittavan veden ilman erillistä korvausta ja huolehtii kalatien kunnossapidosta omalla kustannuksellaan.

Hietamankosken kalatien rakentamisen osalta vesilain mukainen lupahakemus on tullut aluehallintovirastossa vireille 1.9.2017, ja kalatien rakentaminen pyritään aloittamaan vuoden 2019 aikana. Leuhunkosken kalatien lupahakemus on tarkoitus jättää aluehallintovirastoon tämän vuoden aikana, ja rakentamisen on määrä alkaa Hietamankosken kalatien valmistumisen jälkeen.

Lisätietoja

Vattenfall Oy/Sähköntuotanto, ympäristökoordinaattori Marja Rankila, puh 040 845 4373

Saarijärven kalatiet

Katso myös

Vasemmalta: Statkraftin toimitusjohtaja Christian Rynning-Tønnesen, Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark ja Vattenfallin toimitusjohtaja Magnus Hall. Kuva: Statkraft.
Kuva: Statkraft

Fortumin, Statkraftin ja Vattenfallin toimitusjohtajat kannustavat yhteisessä julkilausuma...

Järvi ilta-auringossa
Mediatiedote
31.10.2019

Vattenfall aloittanut Leuhunkosken kalatien suunnittelun

Suunnittelu aloitettiin syyskuussa 2019, ja se valmistuu vuoden loppuun mennessä.

Mediatiedote

Lataa kuvat täältä.