Vattenfall vaihtaa kaikki autonsa sähköajoneuvoihin

Yli 3 500 henkilöautoa ja kevyttä hyötyajoneuvoa vaihdetaan sähköiseen vaihtoehtoon viiden vuoden kuluessa Ruotsissa, Alankomaissa ja Saksassa.

Sähköauto. Valokuvaaja: Lennart Ström

Valokuvaaja: Lennart Ström

Tällä merkittävällä askeleella Vattenfall ottaa suuren harppauksen kohti kestävän kehityksen mukaista ilmastoneutraalia toimintaa vuoteen 2050 mennessä. Vattenfall on ollut aktiivinen sähköisessä liikkuvuudessa vuodesta 2009, ja se on investoinut voimakkaasti sähköajoneuvoihin edistääkseen energiavallankumousta ja vähentääkseen hiilidioksidipäästöjä.

Vattenfall toi vuonna 2016 markkinoille inCharge-latausverkoston Ruotsissa, Alankomaissa ja Saksassa. Verkko on rakennettu yhteistyössä kumppanien kanssa eri maissa.

"Autamme jo nyt asiakkaitamme ajamaan sähköllä toimittaessamme latausasemia. Päätöksemme siirtyä myös oman kalustomme osalta sähköön paitsi pienentää CO2-päästöjä Euroopassa, myös näyttää esimerkkiä muille yrityksille", toteaa Martijn Hagens, E-mobilitystä vastaava Head of Customers and Solutions Vattenfall.

EU-jäsenvaltiot ja EU-parlamentti ovat jo sopineet kuljetuspäästöjen vähentämisestä 60 %:lla vuoteen 2050 mennessä. Vattenfall tukee siirtymistä kohti nollapäästöistä liikennettä, mutta korostaa, että on ryhdyttävä toimenpiteisiin EU-strategian kääntämiseksi sanoista tekoihin.

"Menestyksen avaimet ovat jo olemassa. Sähkö on paljon halvempi polttoaine kuin fossiiliset polttoaineet, ja me olemme mukana rakentamassa kattavaa latausverkostoa Eurooppaan. Kaikkien autojen korvaaminen sähköautoilla edellyttää kuitenkin myös saatavuutta ja valinnan vapautta", Hagens lisää. "Edullisempia ja pidemmän ajomatkan mahdollistavia akkuja on koko ajan enemmän saatavilla, joten uskomme nyt olevan oikea aika tämän muutoksen tekemiseen. Sähköautot vaativat kuitenkin merkittäviä rahallisia investointeja. Esimerkiksi pakettiautojen osalta ei ole vielä juurikaan valikoimaa. Tiukemmat CO2-päästöstandardit EU-tasolla lisäisivät autoteollisuuden luottamusta siihen, että sähköajoneuvojen kehittäminen on aito tie eteenpäin, mikä toivottavasti johtaisi markkinaosuuksien kasvuun, laajempaan valikoimaan ja edullisempiin hintoihin."

Vattenfall vaihtaa kalustonsa vaiheittain viiden vuoden kuluessa alkaen tammikuusta 2017. Muutos koskee 1 700 ajoneuvoa Ruotsissa, 1 100 ajoneuvoa Saksassa ja 750 ajoneuvoa Alankomaissa. Muutos koskee erityyppisiä autoja henkilöautoista teknisen tuen ajoneuvoihin ja huollon pakettiautoihin. Sähköajoneuvomarkkinoiden kehitys on ehdottoman tärkeää tämän tavoitteen saavuttamiseksi.

Faktaa

Vattenfall tarjoaa latausratkaisuja sekä kuluttaja- että yritysasiakkaille lähes 6 000 sähköajoneuvojen latauspisteellään Ruotsissa, Saksassa ja Alankomaissa. Sähköautoihin ladattu sähkö vastasi 45 miljoonaa nollapäästöistä kilometriä vuonna 2016, mikä olisi riittänyt 998 kertaa maapallon ympäri.

Vattenfall toimii sekä tavallisten että pikalatausasemien markkinoilla ja on edelläkävijä kehitettäessä uusia ratkaisuja langattomaan lataukseen, älylataukseen ja linja-autojen lataukseen.

Lisätietoja antaa

Vattenfallin tiedotusosasto, puhelin: +46 (0) 8 739 50 10, press@vattenfall.com

eRoad Arlanda -  sähkötie. Valokuvaaja: Markus Fischer

Maailman ensimmäinen sähkötie, joka mahdollistaa tiehen upotetun sähkökiskon avulla sähköa...