Vattenfall/Flying Focus

Bouw van offshore windpark Hollandse Kust Zuid op volle snelheid

Na vele maanden van voorbereiding is een begin gemaakt met het installeren van de funderingen van het Nederlandse offshore windpark Hollandse Kust Zuid. “Het is een fantastische ervaring dat we al onze ideeën nu omzetten in werkelijkheid”, zegt Malte Röder, Foundation Installation Manager bij Vattenfall.

De offshore bouw van windpark Hollandse Kust Zuid is begin juli van start gegaan. Het offshore windpark, het eerste waar geen subsidie aan te pas komt, wordt de komende twee jaar voor de Nederlandse kust gebouwd. Zowel huishoudens, bedrijven als industriële partners kunnen daarna profiteren van de opgewekte fossielvrije energie.

Malte-Röder_new.jpg

Als Installation Manager zorgt Malte Röder met zijn team ervoor dat de installatiewerkzaamheden van de funderingen goed zijn voorbereid en veilig worden uitgevoerd: "We proberen altijd de juiste man of vrouw aan de juiste taak te koppelen en werken samen om ons doel te bereiken."

Om de paar dagen meert het installatieschip Seaway Strashnov in Rotterdam aan om funderingen en secundaire stalen onderdelen te laden die op zee moeten worden geïnstalleerd.

Individueel ontworpen funderingen

Malte Röder startte zijn werkzaamheden voor Hollandse Kust Zuid tijdens de zomer van 2020. "We begonnen met het ontwerpen van de installatiegereedschappen en de installatiemethode, en samen met het offshore installatiebedrijf Seaway 7 hebben we gewerkt aan een geschikt concept voor het installeren van onze funderingen", vertelt hij.

Om een efficiënt gebruik van materialen zoals staal te garanderen is elke fundering specifiek ontworpen voor de locatie waar die wordt geïnstalleerd. De zwaarste en langste monopaal weegt 955 ton en is 75 meter lang, terwijl de lichtste en kortste nog altijd 735 ton weegt en 62 meter lang is. De monopalen worden geïnstalleerd in waterdiepten die variëren van 17 tot 28 meter.

Ruige weersomstandigheden

Terwijl de kleinere delen voor het windpark Hollandse Kust Zuid worden opgeslagen in de haven van IJmuiden en van daaruit worden vervoerd, worden de funderingen en secundaire stalen onderdelen verscheept met het installatieschip Seaway Strashnov vanaf de werf van funderingsfabrikant Sif op de Maasvlakte in de haven van Rotterdam. Het schip heeft een kraan die de monopaalfundering in het water tilt en laat zakken tot die de zeebodem bereikt. Zodra de fundering in de juiste positie op de zeebodem staat, wordt de paal met een hydraulische heihamer op de uiteindelijke indringdiepte gebracht.

Malte Röder: "We installeren zo veel mogelijk funderingen tot aan de geplande onderbreking in de herfst. Dan worden de weersomstandigheden in de Noordzee te ruig om er werkzaamheden te verrichten. Tijdens de onderbreking gaan we door met het verbeteren en optimaliseren van onze werkprocedures om te waarborgen dat het installeren van de resterende monopalen volgend jaar zo soepel mogelijk verloopt."

offshore-construction-of-the-Hollandse-Kust-Zuid-16x9.jpg

Geleerde lessen

De eerste serie funderingen en secundaire stalen onderdelen is nu geïnstalleerd en heeft al een aantal waardevolle lessen voor de rest van de installatie opgeleverd. "Een van de lessen die we uit de eerste installatiewerkzaamheden hebben getrokken, is dat een aantal bouten en moeren niet zo voldoen als zou moeten", aldus Malte Röder. "Dit soort praktische aspecten komt nu aan het licht omdat we ons er in de vorige fase vooral op hebben gefocust dat de grote onderdelen in elkaar passen. Omdat de bouwplaats op grote afstand van de kust ligt, duurt het even voordat nieuwe bouten zijn aangevoerd. We moeten er ook voor zorgen dat een ander type bouten dezelfde levensduur heeft als de rest van de fundering. En de onderdelen zijn erg groot, die koop je niet even in de winkel."

"We hebben ook de voorbereiding van de werkplekken al wat verbeterd. Technici die op de bouwplaats werken, moeten hun uitrusting onder handbereik hebben, zodat ze niet naar het juiste gereedschap hoeven te zoeken. Dat zijn de details waar je mee te maken krijgt als je feitelijk met de bouw begint."

Over het geheel genomen is Malte Röder bijzonder tevreden over de voortgang en de samenwerking tussen Vattenfall, Sif en Seaway 7. "Het is mooi om te zien dat al onze ideeën nu in werkelijkheid worden omgezet en dat we met zo veel fantastische mensen werken die allemaal zo enthousiast zijn over dit grensverleggende project."

Feiten over Hollandse Kust Zuid:

• Gezamenlijk eigendom van Vattenfall en BASF
  • Totale capaciteit 1.500 MW.
  • De elektriciteitsproductie komt overeen met het jaarverbruik van ruim twee miljoen Nederlandse huishoudens.
  • Het windpark bestaat uit 140 turbines van 11 MW, de grootste ooit die op schaal worden geïnstalleerd.
  • Diameter rotor: 200 meter
  • Het eerste offshore windpark ter wereld dat zonder subsidie wordt gebouwd
  • Volledige inbedrijfstelling in 2023.

Meer informatie op de homepage van het project Hollandse Kust Zuid

Lees alle nieuwsartikels en persberichten over Hollandse Kust Zuid

Meer informatie over Vattenfalls windenergieactiviteiten

Bekijk ook