Offshore wind voor groen staal: Vattenfall en Salzgitter gaan elektriciteitspartnerschap aan

Vattenfall en de Duitse staalproducent Salzgitter zetten vaart achter hun gezamenlijke doel om industriële productieprocessen koolstofvrij te maken. Een nieuwe stroomafnameovereenkomst (PPA) bepaalt dat fossielvrije elektriciteit van het Nordlicht 1 offshore windpark vanaf 2028 beschikbaar zal zijn voor de staalproductie.

"Het elektriciteitspartnerschap met Salzgitter onderstreept onze langetermijnstrategie bij Vattenfall om een fossielvrij leven mogelijk te maken, niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze leveranciers, partners en klanten", zegt Martijn Hagens, Head of Markets bij Vattenfall. "Met onze fossielvrije elektriciteit willen we hele waardeketens koolstofvrij maken en met name de industrie ondersteunen op haar weg naar groene transformatie."

Gunnar Groebler, CEO of Salzgitter AG: "Met ons SALCOS-programma zitten we al midden in de transformatie van staalproductie naar CO2-arme productieprocessen, waardoor we een leider worden in de staalindustrie. Groen staal heeft groene energie nodig: deze overeenkomst is daarom de volgende belangrijke stap in het veiligstellen van onze energiebehoeften voor CO2-arme productie. Met Vattenfall hebben we nog een krachtige partner aan onze zijde en we kijken ernaar uit om samen te werken."

In detail voorziet de stroomafnameovereenkomst in een aandeel van 75 megawatt aangesloten vermogen van het Nordlicht 1 offshore windpark dat over een periode van 15 jaar beschikbaar wordt gesteld aan de Salzgitter Group. Het Nordlicht 1 windpark wordt momenteel ontwikkeld op ongeveer 85 kilometer ten noorden van het eiland Borkum. Het moet in 2028 klaar zijn en aangesloten zijn op het elektriciteitsnet. Salzgitter zal dan ongeveer 300 gigawattuur elektriciteit per jaar afnemen voor de staalproductieprocessen - gelijk aan het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van ongeveer 120.000 huishoudens.

"Fossielvrije elektriciteit uit particuliere leveringscontracten wordt zeer gewaardeerd door onze klanten. Dit komt omdat het concurrerende kosten biedt en de garantie dat de gekochte elektriciteit daadwerkelijk afkomstig is van hernieuwbare bronnen - inclusief bewijs van het type en de locatie van de groene stroomopwekking", legt Hagens uit.

Vattenfall bouwt en ontwikkelt het Nordlicht 1 offshore windpark met 68 windturbines en een totale capaciteit van 980 megawatt in de Duitse Noordzee. Vattenfall heeft een belang van 51 procent in Nordlicht 1, BASF heeft een belang van 49 procent. Vattenfall wil zijn aandeel in de toekomstige elektriciteitsproductie gebruiken om klanten in Duitsland te voorzien van fossielvrije elektriciteit. Catrin Jung, Head of Offshore Wind bij Vattenfall, benadrukt: "Windenergie is een belangrijke hoeksteen op weg naar fossielvrije energie. Met Salzgitter AG hebben we een partner aan onze zijde voor onze Nordlicht-projecten met wie we samen het koolstofvrij maken van de industrie kunnen bevorderen."

Elektriciteitspartnerschappen bieden producenten en consumenten van hernieuwbare elektriciteit in de eerste plaats investeringszekerheid, prijsgaranties en risicospreiding - met vrijheid van contractontwerp. Waarnemers verwachten dat de vraag naar elektriciteitspartnerschappen tussen producenten en industriële bedrijven de komende jaren zal toenemen. Volgens een analyse van het Duitse Energieagentschap (Dena) zou het volume van de PPA’s in Duitsland kunnen stijgen tot 192 terawattuur in 2030 - goed voor een kwart van de totale Duitse elektriciteitsvraag. Een veilige en concurrerende voorziening van schone energie speelt een doorslaggevende rol, niet in de laatste plaats voor staalproductieprocessen in Duitsland.

Lees meer over het Nordlicht offshore windpark (ENG)

Lees meer over Salzgitter People, Steel and Technology | Salzgitter AG (salzgitter-ag.com) (ENG)

Foto boven artikel: Rasmus Kortegaard Photography

Bekijk ook

Vattenfall en Kia Nederland starten partnership

Vattenfall en Kia Nederland sluiten een partnership waarbij duurzame energie-oplossingen centraal staan. Zo kunnen Kia-klanten eenvoudig een energiecontract afsluiten en producten op het geb...

Lees het hele artikel

Vattenfall en BASF gaan samenwerken in Duitse offshore windparken Nordlicht 1 en 2

Vattenfall en BASF voeren vergevorderde en exclusieve besprekingen om samen te werken aan de projecten Nordlicht 1 en 2 door de verkoop van 49 procent van de projectaandelen aan BASF.

Lees het hele artikel

Windplanblauw laat kracht zien van lokaal eigendom

Drie jaar na de start van de eerste bouwwerkzaamheden is Windplanblauw geopend. De meerderheid van het windpark is in lokaal eigendom, waardoor het windpark stevig verankerd is in de regio e...