Vattenfall partner in baanbrekend Schots offshore windproject

Vattenfall, het Zweedse moederbedrijf van Nuon, is één van de partners in een geavanceerd windenergiecentrum in de Schotse wateren. Het European Offshore Wind Deployment Centre (EOWDC) gaat een platform bieden voor het toepassen en demonstreren van nieuwe concepten, producten en diensten in de offshore windindustrie. Daarnaast moet het een basis worden voor verdere samenwerking tussen de duurzame energie-industrie en de academische onderzoeksgemeenschap. Aberdeen Bay Het EOWDC komt voor de kust van Aberdeen Bay en kan de ontwikkeling van offshore windenergie stimuleren door nieuwe generatie technologie, bijvoorbeeld turbines, een real-time offshore proefomgeving te bieden. Naar verwachting creëert deze faciliteit nieuwe banen voor de regio, ondermeer door het aantrekken van wetenschappers, onderzoekers, engineers, en bedrijven in de toeleveringsketen van offshore windenergie. De joint-venture achter het centre wil om die reden graag in contact komen met turbinefabrikanten, bedrijven uit de toeleveringsketen, universiteiten en onderzoeksbedrijven om over hun deelname in het project te praten. Europese subsidie Het EOWDC is opgezet als een joint venture en ontvangt een subsidie van 40 miljoen euro van de Europese Unie. Deze subsidie wordt gebruikt ter ondersteuning van de ontwikkelings- en kapitaalkosten van het EOWDC. De joint venture en de EU-subsidie aanvraag werden mede mogelijk door het Scottish European Green Energy Centre. Naast Vattenfall zijn Technip en Aberdeen Renewable Energy Group (AREG) partners in het project.

Bekijk ook

Vattenfall/Jorrit Lousberg
Achtergronden
2020-07-30

Wat maakt Energiepark Haringvliet Zuid zo bijzonder?

Windparken – als je er één gezien hebt, denk je dat je ze allemaal ...

Achtergronden
Vattenfall
2020-07-23