Geen boete voor Nuon en Liander

Nuon is tevreden met het besluit van de rechter dat de door de ACM opgelegde boete, inzake het afschermen van klantgegevens, onterecht is geweest.

Bescherming van klantgegevens is voor Nuon topprioriteit. Medewerkers van energieleverancier Nuon hebben geen klantgegevens van Liander ingezien of gebruikt voor marketingdoeleinden. Nuon heeft nooit de geheimhoudingsplicht geschonden rond de klantgegevens die Liander binnen een contract had ondergebracht in een Nuon-systeem, waarmee Nuon niet als medepleger van de overtreding is aan te merken.

Chinese Muur

Bij de volledige splitsing van de voormalige Nuon-groep (in netbeheerder Liander en Nuon) werd besloten dat Nuon Klantenservice een aantal administratieve processen voor Liander zou blijven uitvoeren totdat het zogeheten leveranciersmodel zou worden ingevoerd. Klantgegevens van Liander mochten niet worden gebruikt door energieleverancier Nuon, omdat bij Liander een geheimhoudingsplicht rust vanuit de Elektriciteits- en Gaswet. Daarom waren alle processen en procedures bij Nuon Klantenservice ingericht op het gescheiden houden van de gegevens van beide bedrijven - de zogeheten Chinese Muur. Nuon Klantenservice mocht wel voor beide partijen de facturering en incasso verzorgen.

Afscherming gegevens

Nuon Klantenservice heeft de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen genomen om de klantgegevens van Liander af te schermen. Voor Nuon is de belangrijkste conclusie dat geen misbruik van gegevens heeft plaatsgevonden, dat Nuon geen voordeel heeft genoten en het ‘gelijke speelveld’ tussen Nuon en haar concurrenten op geen enkele manier verstoord is geweest.

Bekijk ook

Vattenfall Solar Team
2020-03-24

Corona plaatst Vattenfall Solar Team voor driedubbele hindernis