Windpark Wieringermeer
Nuon
Persberichten 17 april, 2018

Contracten getekend voor windpark Wieringermeer

Nuon heeft contracten getekend met Nordex Group, BAM Infra Nederland en Van Gelder Groep voor het windmolenpark Wieringermeer. De contracten hebben betrekking op de levering en bouw van windturbines, de aanleg van de infrastructuur en de fundaties van het windpark.

De Nordex Group levert vijftig N117/3600-turbines. De installatie van deze turbines begint in 2019 en zal tegen het einde van dat jaar voltooid zijn. Daarna zal Nordex service verlenen aan het windpark en een lokaal service centrum voor dit doel oprichten. BAM Infra is verantwoordelijk voor de fundaties van het windpark en Van Gelder Groep is verantwoordelijk voor de realisatie van de parkwegen, kraanopstelplaatsen en voor het leveren en aanleggen van de parkbekabeling inclusief schakelstations.

Voorbereidingen zijn al begonnen

"Iedereen kijkt er naar uit om met dit grote project te beginnen. We zijn al begonnen met de eerste voorbereidingen in het gebied en we zijn blij dat we drie professionele bedrijven hebben kunnen selecteren. We zullen nauw met hen samenwerken om de eerste vijftig turbines van dit windpark te realiseren", zegt Ruben Lindenburg, project directeur windenergie bij Nuon.

Windpark Wieringermeer

Windpark Wieringermeer is een van de grootste wind op land projecten van Vattenfall in Europa. De ontwikkeling van dit windmolenpark startte 10 jaar geleden via een samenwerking tussen ECN, Nuon en partners, en Windcollectief Wieringermeer. In september 2017 heeft Vattenfall 32 windturbines van Windcollectief Wieringermeer overgenomen en is daarmee eigenaar van 82 turbines. ECN blijft eigenaar van de resterende 17 windturbines in het windpark. Eén windturbine, de Poldermolen, wordt ter beschikking gesteld aan de omwonenden. Eind 2019 zal het nieuwe windpark 100 windturbines tellen en stroom opwekken voor 370.000 huishoudens.

Bekijk ook

Vattenfall
Achtergronden
2020-09-22