Vattenfall neemt Senfal over

Vattenfall heeft 100 procent van de aandelen van het Nederlandse Senfal overgenomen en voegt daarmee nieuwe diensten toe op het gebied van flexibiliteit voor de industrie en optimalisatie van duurzame energieproductie.

Senfal is een Nederlandse start-up die innovatieve software voor de industriële sector, wind- en zonneparken en eigenaren van batterij-installaties aanbiedt.

"Senfal heeft een schat aan ervaring opgedaan en kijkt op een vernieuwende manier naar geautomatiseerde vraagrespons en gerobotiseerde energiehandel", zegt Erik Suichies, Directeur Markets bij Vattenfall en verantwoordelijk voor Vattenfalls Europese groothandelsactiviteiten. "Door hun competentie en oplossingen aan ons bedrijf toe te voegen, versterken we Vattenfalls positie van voorkeursleverancier voor industriële klanten en exploitanten van duurzame energie in Noordwest-Europa."

Senfals geautomatiseerde vraagrespons-diensten richten zich op de flexibiliteit van assets als windparken en koelinstallaties, waarbij de productie zodanig wordt bestuurd en bijgestuurd dat op de meest gunstige momenten wordt op- of afgeschakeld. Hiermee zorgt Senfal ervoor dat de energierekening voor grote industriële klanten substantieel lager uit kan vallen, en dat de meeste omzet gehaald kan worden uit wind- en zonneparken, en batterijen.

Sander ten Kate, Managing Director van Senfal: “Door samen te gaan met Vattenfall kan Senfal zijn technologie aanbieden aan een heel groot klantenbestand, en daardoor impact maken. Dit is voor ons bedrijf een heel logische volgende stap."

Over Senfal

Senfal heeft een handelstechnologie ontwikkeld die gebaseerd is op algoritmen met gebruikmaking van kunstmatige intelligentie. Hiermee kunnen windparkexploitanten en grote industriële ondernemingen hun assets optimaal inzetten. Handelsrobots nemen autonoom en volledig geautomatiseerd aan- of verkoopbeslissingen op de kortetermijnenergiemarkten.

Senfal heeft 22 medewerkers en is gesitueerd in Amsterdam.

Bekijk ook

Vattenfall

Vattenfall wil uitstoot toeleveringsketen halveren

Vattenfall verscherpt de focus op de impact van zijn toeleveringsketen, waar CO2-uitstoot van goederen en diensten tegen 2030 zullen worden gehalveerd. Dit is een van de verschill...

[Missing text '/newslistpagetemplate/NewsItemPage' for 'Dutch']
Vattenfall/Hans-Peter van Velthoven

Noord-Brabant en Limburg hebben Europese primeur met grootschalige proactieve uitrol van laadinfrastructuur

Vattenfall plaatst 8.000 laadpunten in Noord-Brabant en Limburg. Van deze laadpunten worden er 4.500 proactief geplaatst, dus nog vóórdat inwoners erom vragen. Samen met 68 gem...

Lees het hele artikel
Windpark Wieringermeer
Vattenfall/Jorrit Lousberg

Vattenfall, Cargill en Windpark Hanze slaan handen ineen om energietransitie in Nederland te versnellen

Vattenfall en Cargill gaan samenwerken met het nieuw te bouwen Windpark Hanze. Als het park gereed is, zal het de CO2-uitstoot met ongeveer 350.000 ton per jaar verminderen.

Lees het hele artikel