Pressinbjudan: Kom till invigningen 28-29 maj och se Europas första trådlöst laddade elbilar

Den 28 och 29 maj inbjuder Stockholms stad, Vattenfall, Test Site Sweden på Lindholmen Science Park och Viktoria Swedish ICT till invigningen av Europas första trådlöst laddade elbilar som kommer att köras av vanliga användare i Stockholm, Göteborg och Uppsala under 2015-2016.

Trådlös laddning kan potentiellt göra laddning av elbilar betydligt enklare och nu ska tekniken testas i större skala i Sverige. Elbilarna ska huvudsakligen köras inom kommunal verksamhet och viktiga frågeställningar kring tekniken och beteenden hos denna användargrupp ska undersökas.

Tid: Torsdagen den 28 maj kl. 9.30 – 11.00
Plats: Stadshuset, Hantverkargatan 1

Stockholm Anmäl dig genom att gå in på nedan länk senast onsdagen 27 maj kl. 12.00. Glöm inte att ange Stockholm. Observera att anmälan krävs för tillträde. Medtag inbjudan.

Till anmälan: https://www.viktoria.se/invigning-europas-forsta-tradlost-laddade-elbilar-28-29-maj.

Vi börjar med fika klockan 9:30 och hälsar sedan alla välkomna klockan 10:00. Katarina Luhr, miljöborgarråd i Stockholm stad, Magnus Henke, handläggare vid Energimyndigheten, Rebecca Hough, vd för Evatran Group som levererar laddutrustningen, Karl Bergman, utvecklingschef på Vattenfall, samt representanter för projektparterna medverkar. Det finns möjlighet att se den trådlösa laddningen i funktion och tid för att ställa frågor om projektet och tekniken för den som är intresserad.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Laddning av elbil

Vattenfall InCharge ska leverera 200 laddstationer till Stora Enso

Vattenfall InCharge ska börja installationen av cirka 200 laddstationer vid Stora Ensos 25 kontor och anläggningar i Sverige.

Elbil på laddning vid InCharge-station på Erik Dahlbergsgatan i Stockholm

Vattenfall InCharge mer än dubblerar antalet laddplatser i Stockholm

Under 2023 har Vattenfall InCharge etablerat sex nya laddgator och finns nu på 21 gator i Stockholm. Samtidigt uppgraderas befintliga laddgator med fler laddplatser.

Induktionsladdning

Elfordon och laddning – dags att kapa sladden?

Ny teknikutveckling gör trådlös laddning till den perfekta lösningen för alla slags fordon och transporter.