Vattenfall laddar framtidens busstrafik med el

Framtiden blir nutid. Idag startar framtidens busstrafik på linje 73 i Stockholm och bussarna är en helt ny typ av laddhybrider. De snabbladdas vid ändhållplatserna och med ett fullt batteri kan de köra upp till sju kilometer – tyst och avgasfritt – helt på el.

De åtta bussarna, som är tillverkade av Volvo, kommer att trafikera linje 73 mellan Ropsten och Karolinska Institutet. Jämfört med konventionella dieselbussar har laddhybriderna 75 procent lägre bränsleförbrukning och en minskning av koldioxidutsläpp med 90 procent, då bussarna kommer att använda el och biodiesel. I detta fall vindel från Vattenfall. Den totala energibesparingen är cirka 60 %. Bussarna är betydligt tystare än vanliga dieselbussar; ljudnivån vid eldrift är i nivå med normal samtalston.

– Elen är en viktig del av lösningen av framtidens transportsystem. Infrastruktur för elektrifiering är viktigt för renare och tystare kollektivtrafik. Vattenfalls medverkan i projektet ger oss möjlighet att demonstrera framtidens bränsle på en hel busslinje i skarp trafik, säger Andreas Regnell, strategichef Vattenfall Region Norden.

Fakta om demonstrationsprojektet i Stockholm:

• Syftar till att demonstrera och utvärdera laddhybridbussar i reguljär busstrafik.
  • Omfattar totalt åtta Volvo laddhybridbussar och två snabbladdstationer.
  • Sker på SL:s linje 73 mellan Ropsten och Karolinska Institutet.
  • Projektet stöttas av EU och demonstrationsfasen pågår fram till årsskiftet 2016/2017, därefter är inriktningen fortsatt kommersiell drift.

Huvudaktörer och deltagare i projektet: SL, Volvo Bussar, Vattenfall samt Viktoria Swedish ICT. Vattenfall: Uppför och ansvarar för snabbladdningsstationerna och levererar vindel; Volvo: Levererar och ansvarar för bussarna; SL: Trafikbeställare och ansvarar för bussdepån; Viktoria Swedish ICT: Forskningspartner och ansvarar för utvärdering.

Samarbetspartners: Siemens: Levererar snabbladdstationer; Keolis: Bussoperatör.

För mer information, kontakta:
Carina Netterlind, pressekreterare, 076 103 66 62

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Barn som rynkar på näsan av lukten av bensin

Vattenfalls museum-kupp gav eko över halva jordklotet. I helgen kan delar av Museum of Fos...

NunaX vid tävlingens start i Darwin, Australien

Många höjdpunkter och ett tungt lågvattenmärke när Vattenfall Solar Team deltog för tionde...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.