100 nyanlända kommer till Vattenfall

Vattenfall står inför en utmaning vad gäller kompetensförsörjning. När regeringen tog initiativ om 100-klubben, att ta emot 100 nyanlända under tre år, var det självklart för Vattenfall att gå med.

Regeringen har givit Arbetsförmedlingen i uppdrag att erbjuda stöd och paketlösningar till större företag som vill vara med och bidra till etableringen av nyanlända och samtidigt klara sin arbetskraftsförsörjning. Syftet är att ta emot minst 100 nyanlända inom tre år med start nu i april, därav namnet 100-klubben.

En Mångfalds- och Inkluderingsstrategi har tagits fram för koncernen för att stötta det övergripande strategiarbetet. Vattenfalls strategiarbete fokuserar på att möta nya utmaningar, bland annat genom att säkra dagens och framtidens medarbetar- och kompetensbehov.

– 100-klubben ger oss möjlighet att genom praktikplatser välkomna 100 nyanlända personer med akademisk bakgrund till Vattenfall under de närmaste tre åren. För oss är det viktigt att säkra upp för morgondagens utmaningar genom nya och utökade rekryteringsvägar och erfarenheter, samt skapa än mer energi och möten på våra arbetsplatser, säger Kerstin Ahlfont, HR-chef Vattenfall AB.

De 100 personerna kommer att arbeta främst i Solna, på Vattenfalls huvudkontor, men även på andra orter i Sverige där Vattenfall har verksamhet. Genom 100-klubben erbjuds olika typer av praktik och en introduktion till den svenska arbetsmarknaden.

Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall AB, 070-611 81 92

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Torbjörn Wahlborg, Tuomo Hatakka, Annika Viklund

Som en reaktion på de protester som sveper över världen fördömer Vattenfall rasism och lov...

Eva Hallquisth Fattoruso, Project Management Officer, Vattenfall

Vattenfall har skänkt 4 000 munskydd till sjukvården via Röda Korset i Jönköping.

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.