Vattenfall delar ut 100 smarta laddboxar

I dag den 27 december startar en kampanj som gör det möjligt för företag att få en smart laddbox till sin verksamhet – alldeles gratis. Enda motprestationen är att ansluta laddboxen till det snabbt växande laddnätet InCharge så att alla kan ladda vid stationen.

Vattenfall fortsätter att bygga vidare på laddnätet InCharge, med målet att bli norra Europas största publika laddnät med tusentals laddstationer. Tillväxten sker genom olika partners; företag, lokala energibolag, kommuner, med flera, som ansluter nya eller befintliga laddstationer till laddnätet.

Kampanjens budskap är att uppmuntra företag att Ladda för framtiden och är en del i det arbete Vattenfall gör för att stärka positionen som en av de ledande operatörerna för elbilsladdning och laddlösningar.

– Vi vill skynda på utvecklingen av fler laddstationer utmed våra vägar och göra det möjligt för fler bilister att resa längre med sin elbil i städer och på landsbygden. Genom kampanjen hoppas vi nå ut till fler företag och kommuner i vårt avlånga land och uppmuntra till att ta steget och gå med i den laddutveckling som pågår. Att delta i kampanjen är ett bra första steg, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för Vattenfall E-Mobility.

Ansökningen sker enkelt via Vattenfalls hemsida där tävlande företag ansöker om en gratis laddbox genom att motivera varför de vill vara en del av InCharge laddnät samt var laddboxen ska placeras. De hundra bästa motiveringarna får varsin laddbox. I maj 2017 kommer således 100 nya laddstationer finnas tillgängliga för landets alla elbilsförare.

– Fördelen med att ansluta sig till InCharge är att du automatiskt blir en del av ett större publikt laddnät där din verksamhet blir synlig i InCharge appen. Med appen går det även att betala direkt vid de laddstationer som ingår i InCharge-laddnätet. Elbilsförare får dessutom information om var laddstationerna finns, om de är tillgängliga och vilken typ av laddning som erbjuds, säger Susanna Hurtig.

Reklamkampanjen som utvecklats i samarbete med byrån DDB Stockholm, kommer att gå på Facebook och LinkedIn och visas i TV4 i Mälardalsregionen under perioden 27 december–22 januari.

Läs mer om kampanjen.

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook:facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter:twitter.com/Vattenfall_Se

Bilbesiktning på Opus-station

Vattenfall och Opus i samarbete för minskade klimatavtryck

Vattenfall ska som ”Smart Energy Partner” hjälpa besiktningsföretaget Opus Bilprovning, med 100 stationer i Sverige, att hitta vägar som minskar Opus klimatavtryck.

Laddning av elbil

Vattenfall InCharge ska leverera 200 laddstationer till Stora Enso

Vattenfall InCharge ska börja installationen av cirka 200 laddstationer vid Stora Ensos 25 kontor och anläggningar i Sverige.

Elbil på laddning vid InCharge-station på Erik Dahlbergsgatan i Stockholm

Vattenfall InCharge mer än dubblerar antalet laddplatser i Stockholm

Under 2023 har Vattenfall InCharge etablerat sex nya laddgator och finns nu på 21 gator i Stockholm. Samtidigt uppgraderas befintliga laddgator med fler laddplatser.