Vattenfall och Bombardier erbjuder effektiv laddning av elbussar

Elbussar är en högt prioriterad åtgärd för att Sveriges kommuner och städer ska nå sina högt uppsatta miljömål för kollektivtrafiken. Vattenfall och Bombardier har inlett ett samarbete för att kunna erbjuda smarta, uppkopplade elbussladdare.

Samarbetet mellan Vattenfall och PRIMOVE, en e-mobilityenhet inom Bombardier innebär att bussladdarna kopplas upp mot Vattenfalls IT-plattform för elfordonsladdning via kommunikationsprotokollet OCPP. När stationerna är uppkopplade kan de fjärrövervakas och fjärrstyras samt att det blir enkelt att följa förbrukningen för olika användare. Vattenfall kan på så vis erbjuda en intelligent och driftsäker lösning.

- Elbussar är på väg mot ett genombrott vilket är otroligt glädjande. En kritisk faktor är att laddningen alltid måste fungera och driftssäkerhet kommer att vara a och o för en storskalig övergång till eldrift. Med uppkopplade stationer behöver vi inte skicka ut personal för att lokalisera felet. Istället kan vi kontinuerligt övervaka stationerna och lösa eventuella fel redan på distans. Det innebär att vi får en mer driftsäker och kostnadseffektiv laddning, säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility.

Det första konkreta exemplet på PRIMOVE och Vattenfalls samarbete skedde den 7 december då en induktiv elbusslinje invigdes i ett demonstrationsprojekt i Södertälje.

- Vattenfalls ambition är att vara den ledande leverantören av laddlösningar till privat- och företagskunder. Alla våra stationer är uppkopplade och vi har redan en av de mest avancerade apparna för laddning på marknaden för start och stopp, kartfunktioner med mera, säger Susanna Hurtig.

PRIMOVE utvecklar trådlösa så kallade induktiva elbussladdare och har sedan 2014 levererat systemet till elbusslinjer i Braunschweig, Mannheim och Berlin i Tyskland samt till Brügge, Belgien.

- Samarbetet med Vattenfall är mycket viktigt för PRIMOVE. Vattenfall är en väldigt kompetent partner och under leveransen har vi lärt av varandra på ett positivt sätt, säger Peter Östman, marknads- och försäljningsansvarig hos Bombardier PRIMOVE för den Nordiska marknaden.

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Peter Östman, marknads- och försäljningsansvarig Bombardier PRIMOVE, telefon 070 349 1658, e-post peter.ostman@rail.bombardier.com

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

En snöskoter på Åresjön
2020-02-14

Vattenfall är Smart Energy Partner till Ski Tour 2020: Batterier, elfordon och solceller bidrar till ett hållbart event

På lördag startar den nya världscupstävlingen Ski Tour 2020 med världens främsta  längdski...

En grupp längdskidåkare i svenska landslagsdressen

Under den kommande helgen startar Ski Tour 2020, en världscuptävling som går från Sverige ...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ner bilder.