Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Vattenfall deltar i upphandling av ny nederländsk vindkraftspark

Vattenfall har beslutat att delta i upphandlingen för att få bygga den havsbaserade vindkraftsparken Hollandse Kust Zuid utanför Nederländernas kust. Upphandlingen är den första icke-subventionerade i världen och vore en viktig milstolpe i Vattenfalls arbete med att bli fossilfria inom en generation.

Vattenfall har som strategi att vara ledande i övergången till fossilfri elproduktion och har en investeringsplan på över SEK 20 miljarder (EUR 2 miljarder) i förnybar energi under 2017-2018.

­-­Vi har en stark position på den holländska marknaden och vill ta en ledande roll i omvandlingen av energiproduktionen. Hollandse Kust Zuid är en viktig milstolpe för oss för att kunna se till att vi och våra kunder kan vara helt fossilfria inom en generation, säger Magnus Hall, Vattenfalls VD och koncernchef.

-Vi har varit noga med att se till att vår plan för projektet är väl genomarbetad och att vi är rustade att hantera alla risker. Vi kombinerar de senaste årens rekordsnabba utbyggnad av vindkraft, till allt lägre kostnad, med förmågan att hantera marknadsrisker. Vårt förslag motsvarar precis den nederländska regeringens behov. Att den nederländska staten står för kostnaderna för transformatorstationer och nätanslutningar är en bidragande orsak till vårt beslut att delta, säger Gunnar Groebler, chef för Vattenfall Wind.

Vattenfall är en av Europas främsta utvecklare av havsbaserad vindkraft och har kontinuerligt minskat kostnaderna i projekten.

-Genom ett nära samarbete med våra leverantörer har vi gjort stora framsteg när det gäller att sänka kostnaderna för havsbaserad vindkraft under de senaste åren. Vi kommer att fortsätta att sänka dem, vilket gör det möjligt för oss att fortsätta bygga och driva vindkraft även utan bidrag, säger Gunnar Groebler.

År 2016 vann Vattenfall de danska offshoreprojekten Vesterhav Syd & Nord och Kriegers Flak med rekordlåga bud. Konstruktionen av dessa projekt, som ska vara genomförda senast 2020 respektive 2022, pågår och nyligen lade Vattenfall en rekordstor order hos Siemens Gamesa på turbinerna till de tre vindkraftparkerna.

I Nederländerna har Vattenfall bland annat nyligen ingått avtal om att leverera förnybar el från vindkraftparken Wieringermeer till Microsoft.

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook:​facebook.com/vattenfallpressrum

Vindkraftverk
2018-11-12

Batterilager kan fördubbla gotländsk vindkraft till 2030

Ett batterilager, i kombination med ny smart teknik, kan med nuvarande förutsättningar i e...

Vattenfalls vindkraftspark Höge Väg
2018-10-24

Vattenfall förvärvar ytterligare ett vindkraftsprojekt

Vattenfall har förvärvat vindkraftsprojektet Vargträsk i Åsele och Lycksele kommuner i Väs...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk