En elbil från aimo laddas vid InCharge-laddstolpe

InCharge laddar Stockholms nya bildelningstjänst aimo

300 bilar som helt och hållet drivs av el kommer med start den 31 oktober att finnas tillgängliga runtom i Stockholm. Ambitionen med samarbetet mellan Vattenfall och aimo är att ge stockholmarna en enkel och säker laddning med fossilfri el.

Bildelningstjänsten aimo är de första i Sverige som har bilar som till 100 procent drivs av el. Bilarna som alla är av märket Renault Zoe kommer att kunna plockas upp, laddade och klara att köra, på någon av Vattenfalls åtta laddgator i Stockholm eller i en så kallad ”hotspot”.

– aimos etablering ligger helt rätt i tiden och vi är glada över att kunna möjliggöra elbilssatsningen med våra laddgator och snabbladdare uppkopplade till laddnätet InCharge, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.

Vattenfall har som mål att bli fossilfria inom en generation och hjälpa sina kunder och partners att nå sina klimatmål.

– Eldrivna bilar som laddas med fossilfri el är viktigt för att nå klimatmålen men har också en direkt påverkan på människors hälsa genom att förbättra luftkvaliteten och minska bullret i vår närmiljö, fortsätter Susanna Hurtig.

Användaren kan själv via aimos app hämta och lämna en bil varsomhelst inom en specifik zon eller i en av de 14 ”hotspots”, platser som är reserverade för elbilarna i till exempel köpcentrum, gallerior och så vidare.

– Vår tjänst riktar sig till den medvetne konsumenten som vill ha ett enkelt, flexibelt och grönare alternativ. Med aimo sköter du allt via en gratis app – du behöver inte ens en nyckel, säger Josephine Adorelle, General Manager, Marketing, PR & IR på Aimo Solution AB.

Fakta:
Minutkostnaden för att hyra en aimo är 6 kronor och efter 17 minuter övergår taxan automatiskt till en timkostnad på 100 kronor den första timmen.

”ai” i aimo syftar på artificiell intelligens men betyder även kärlek på japanska, och ”mo” står för mobilitet. Aimo Solution AB ägs av japanska Sumitomo Corporation, ett av världens största investerings- och handelsföretag. I Sverige äger Sumitomo Corp. bolaget SC Motors Sweden AB med 150 anställda i Upplands Väsby.

Länkar:
InCharge
www.aimosolution.com

Heidi Stenström, pressekreterare, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08 739 50 10, press@vattenfall.com
Josephine Adorelle, pressansvarig på Aimo Solution AB, 070 550 05 96, press@aimosolution.com

Bilbesiktning på Opus-station

Vattenfall och Opus i samarbete för minskade klimatavtryck

Vattenfall ska som ”Smart Energy Partner” hjälpa besiktningsföretaget Opus Bilprovning, med 100 stationer i Sverige, att hitta vägar som minskar Opus klimatavtryck.

Laddning av elbil

Vattenfall InCharge ska leverera 200 laddstationer till Stora Enso

Vattenfall InCharge ska börja installationen av cirka 200 laddstationer vid Stora Ensos 25 kontor och anläggningar i Sverige.

Elbil på laddning vid InCharge-station på Erik Dahlbergsgatan i Stockholm

Vattenfall InCharge mer än dubblerar antalet laddplatser i Stockholm

Under 2023 har Vattenfall InCharge etablerat sex nya laddgator och finns nu på 21 gator i Stockholm. Samtidigt uppgraderas befintliga laddgator med fler laddplatser.