Vattenfall lanserar laddnätverket InCharge i Storbritannien

Vattenfalls mål är att inom fem år bli en ledande operatör av laddinfrastruktur i nordvästra Europa. Nu tar Vattenfall ett första steg in på den brittiska marknaden för elbilsladdning genom lanseringen av laddnätverket InCharge.

– Vi är övertygade om att det bästa sättet att göra transporter fossilfria inom en generation är att gå över till elfordon. Därför bygger vi ut vårt laddnät InCharge över hela nordvästra Europa. Vi är i Storbritannien för att växa, och den brittiska ambitionen vad gäller elfordon passar perfekt med vår strategi för smarta och digitaliserade lösningar för laddbara fordon, säger Magnus Hall, Vattenfalls vd och koncernchef.

Vattenfalls strategi är att bli fossilfria inom en generation och i investeringsplanen för 2018-2019 har Vattenfall avsatt tre miljarder kronor för utvecklingen av nya affärer, bland annat för laddinfrastruktur och batterilagring.

– Kombinationen av Vattenfalls investeringsplaner och smarta lösningar för hem-, kontors- och destinationsladdning kommer att öka förtroendet hos den unga brittiska elfordonsmarknaden. Det ökar konkurrensen och hjälper till att möta räckviddsångesten. Satsningen stödjer rena luftzoner i brittiska städer och sänker i slutändan kostnaderna för brittiska förare, säger Tomas Björnsson, chef för Vattenfall E-mobility.

InCharge kommer att växa genom partnerskap med kommersiella utvecklare, fastighetsföretag, industrier, ägare av fordonsparker och offentliga verksamheter som lokala myndigheter för att installera laddstationer runt om i Storbritannien.

Vattenfall kommer att lansera InCharge i Storbritannien i juni 2018.

Fakta
Vattenfall har för närvarande 9 000 laddpunkter i drift i Sverige, Nederländerna och Tyskland. Laddnätet InCharge lanserades i Sverige i november 2016. Läs mer på www.goincharge.com

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Barn som rynkar på näsan av lukten av bensin

Vattenfalls museum-kupp gav eko över halva jordklotet. I helgen kan delar av Museum of Fos...

NunaX vid tävlingens start i Darwin, Australien

Många höjdpunkter och ett tungt lågvattenmärke när Vattenfall Solar Team deltog för tionde...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.