Skip to content Gå till huvudnavigeringen

Vattenfall och Volvo gör det enklare för elbilsförare att ladda hemma

Vattenfall har som mål att bli en ledande operatör inom laddinfrastruktur. Nu inleder Vattenfall ett samarbete med Volvo Car Sverige och erbjuder alla Volvo laddhybridkunder att kunna välja laddlösningen "InCharge Smart hemma", direkt via webbtjänsten Min Volvo.

Vattenfalls strategi är att bli fossilfria inom en generation och Volvo Cars mål är att alla nya Volvobilar som lanseras från och med nästa år kommer ha någon form av elektrifiering.

I dag sker ungefär 90 procent av all laddning på jobbet eller hemma. Nu inleder Vattenfall och Volvo ett samarbete med syfte att underlätta för elbilsförare att ladda hemma.

– Volvo ser tydligt att framtiden är elektrifierad, precis som vi. Med tanke på att Volvo är landets mest sålda bilmärke kommer samarbetet även att öka medvetenheten bland många fler om nyttan med att alltid ha en smart, bekväm och säker laddning hemma, säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility.

I dag har Volvo Car Sverige cirka 18 procents marknadsandel för laddhybrider i Sverige. Det globala målet är att år 2025 ska 50 procent av de bilar Volvo Cars säljer vara rena elbilar.

– Vår strategi framåt är en offensiv satsning på elektrifierade bilar. Då behövs det en fungerande infrastruktur för laddning både i samhället och där våra kunder bor. Med vårt gemensamma erbjudande kan vi ge dem detta, säger Kristian Elvefors, vd på Volvo Car Sverige.

Vattenfall har länge varit pådrivande i omställningen mot koldioxidsnåla transporter och redan 2007 hade Vattenfall och Volvo sitt första samarbete, i ett samriskbolag då bolagen samarbetade kring Volvos första V60 D6 Plug-In-hybrid.

– För oss är detta en naturlig fortsättning på de tidigare samarbeten vi haft med Volvo. Med elbilen flyttar macken hem vilket ställer nya krav på både biltillverkare och operatörer att erbjuda en smart och säker laddlösning, säger Susanna Hurtig.

När elbilsägaren inte laddar hemma går det bra att ladda i det publika laddnätet InCharge som består av 570 publika laddstationer i Sverige och över 4 000 i nordvästra Europa.

Länkar:
www.goincharge.com
www.volvo.se

Heidi Stenström, pressekreterare, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Laddstolpar för elbilar i Stockholm. Foto: Elisabeth Redlig
2018-04-20

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Inom fem år ska Vattenfall bli en ledande operatör inom laddinfrastruktur i nordvästra Eur...

Mattias Tingvall, chef för Vattenfalls affärsenhet Energy Solutions
2018-04-16

Vattenfall InHouse satsar internationellt inom skräddarsydda energilösningar

Som en del av Vattenfalls strategi att erbjuda sina kunder klimatsmarta lösningar, gör Vat...

Fotograf vid en havsbaserad vindkraftpark. Foto: Kate Drouet

Mediebank

Sök och ladda ned bilder.

Prenumerationstyp

Pressmeddelande språk