Forsmarks vd om regeringsbeslutet

Regeringen har på torsdagen beslutat att bryta upp SKB:s samlade slutförvarsansökan och ge klartecken för mellanlagret i Oskarshamn (Clab) att ta emot mer använt kärnbränsle.

Något regeringsbeslut om det planerade kärnbränsleförvaret i Forsmark i Östhammars kommun finns inte. Forsmarks och Ringhals vd Björn Linde kommenterar:

– Jag är besviken över att regeringen bryter ut en delmängd av SKB:s ansökan. Det är svårt att förstå varför regeringen inte kunde fatta beslut om helheten, när allt underlag från SKB är klart sedan länge och godkänt av bland annat Strålsäkerhetsmyndigheten.

Redan i våras meddelade Forsmarks Kraftgrupp elmarknaden Nordpool att det föreligger en risk för produktionspåverkan från år 2024 om använt kärnbränsle inte kan levereras till Clab på grund av kapacitetsbegränsningar där. Regeringsbeslut behövs senast 31 augusti i år för att inte riskera att tillståndstaket nås i Clab, har marknaden meddelats. 

– Vi behöver ta del av regeringsbeslutet i skrift och analysera det innan vi kan bedöma vilka konsekvenser det får för elproduktionen, säger Björn Linde.

Uppdatering 31/8:

Elmarknaden har meddelats att regeringsbeslutet som togs den 26 augusti har skapat osäkerheter kring den rättsliga prövningen för att få slutgiltiga beslut om lagring av kärnbränsle. Att mark- och miljödomstolen delar regeringens uppfattning att den del av SKB:s slutförvarsansökan som rör Clab kan brytas ut är osäkert. Möjligheterna att starta om Forsmark 2 efter det årliga underhållet 2024 och Forsmark 3 efter det årliga underhållet 2025 är för närvarande inte möjliga att förutse.

– För Forsmarks räkning får vi en konsekvens 2024 om detta inte löses, men jag hoppas att situationen har klarats ut i tid innan den risken faller ut. Likväl har vi ett ansvar att meddela marknaden om denna risk, säger Björn Linde.

På Ringhals finns en risk för både Ringhals 3 och Ringhals 4 efter revisionerna 2025, vilket också har meddelats till elmarknaden. Vid Forsmark 1 finns mer tillgänglig lagringskapacitet, därför är anläggningen inte berörd på samma sätt.

Läs även tidigare nyhet om risk för otillgänglighet från 2024 utan regeringsbeslut.

Se även

Desirée Comstedt, tf vd för Videberg Kraft, Anna Borg, vd för Vattenfall, och Tom Erixon från Videberg Kraft vid pressträffen.

Videberg Kraft väljer Rolls-Royce SMR som leverantör av ny kärnkraft i Sverige

Vattenfalls och Industrikrafts kärnkraftsbolag Videberg Kraft har valt Rolls-Royce som leverantör för ny kärnkraft på Väröhalvön, intill Ringhals. Nu inleds detaljplaneringen för tre reaktor...

Läs hela artikeln

Videberg Kraft i ny fas – driver kärnkraftsprojekt vidare

Projektet för ny kärnkraft på Väröhalvön befinner sig i ett nytt skede och drivs nu vidare i Videberg Kraft, där Vattenfall är delägare. Arbetet fortsätter samtidigt som en ny ägarstruktur f...

Läs hela artikeln
Utsikt mot Ringhals kärnkraftverk, med vatten, grässtrand och fåglar i förgrunden.

7 av 10 positiva till ny kärnkraft

Det finns ett mycket starkt stöd i de tre halländska kommunerna närmast Ringhals, och cirka 70 procent av invånarna i Varbergs kommun är positiva till att det byggs ny kärnkraft med hjälp av...

Läs hela artikeln