14 000 väljer elbilstaxi

Nollzon är ett klimatinitiativ för att skapa större efterfrågan för elbilstaxi. Tillsammans med Nollzon bjöd Vattenfall näringslivet till ett frukostseminarium om hur företag enkelt kan bidra till minskade utsläpp och buller och ge medarbetare hållbara transportalternativ.

Genom att beställa elbilstaxi vid resor i tjänsten påverkar vi utvecklingen av stadsdelen där vi har våra kontor.

– För oss var det en självklarhet att bli en del av Nollzon och på så vis bidra med minskade utsläpp och buller. Det här är det enklaste hållbarhetsinitiativ som ett företag kan ta, säger Annika Ramsköld, hållbarhetschef på Vattenfall.

Hur kan vi lyfta elbilsmarknaden och det lokala värdet av transporter med el? Det är frågor som Nollzon, en ideell förening grundad av Vattenfall, IBM, ABB, Gröna Bilister och Sustainable Innovation vill lösa.

Idag är det nästan 14 000 medarbetare i de anslutna företagen som automatiskt efterfrågar elbilstaxi när de beställer en resa. Taxi Stockholm, med nio elbilar i trafik och Stockholms enda leverantör än så länge, har redan märkt en ökad efterfrågan.

Vägtrafiken svarar idag för nästan en tredjedel av hela Sveriges klimatutsläpp och 60 procent av all användning av fossila bränslen. Grundarna uppfattar taxi som en viktig startpunkt för övergången till fossilfria alternativ eftersom en elbil når sin maximala lönsamhet om den körs mycket och i ett begränsat område, som taxibilar oftast gör.

Självklart kommer elen som används i Vattenfalls snabbladdare från våra egna vind- och vattenkraftverk.

Från Vattenfalls pressavdelning, tel: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum. Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

För projekt Nollzon, kontakta; Jonathan Milläng, tel. 073-689 03 25, e-post: info@nollzon.se. nollzon.se

Snabbladdstation för elbilar i Nordnorge

Nytt samarbete möjliggör snabbladdning i Nordnorge

Ishavskraft AS, en av Norges största kraftleverantörer, inleder ett samarbete med Vattenfall och ABB. Uppdraget är att möjliggöra elbilsladdning i Nordnorge.

Vattenfall Solar Team Foto: Hans-Peter van Velthoven
Foto: Hans-Peter van Velthoven

Vattenfall Solar Team slår världsrekordet i långkörning för solbilar under en gassande het sommardag

Solbilsmästarna gör skäl för sitt rykte genom att under tolv timmar köra Nuna Phoenix över 924 kilometer enbart på solkraft.

Från semester till svemester

Semester, äntligen! Ofta väntar en utlandsresa men i år är det annorlunda – och ett perfekt tillfälle att upptäcka Sverige och att svemester är helt fantastiskt.