Flytta med transportbil som går på el!

Vägtransporter står för en tredjedel av utsläppen i Sverige och påverkar vår närmiljö i form av avgaser och buller.  Ett sätt att påverka sin närmiljö är att elektrifiera en del av yrkestransporterna. Vattenfall bidrar nu  genom att låta enskilda och familjer få hjälp med sin flytt genom att anlita ”Den snälla flytten”, en flytt med elbil.

Transporter står för stora koldioxidutsläpp som påverkar klimatet. Vi på Vattenfall vill att fler ska kunna färdas hållbart, och har därför försökt ta fram en så energismart och snäll flytt som möjligt. Kampanjen går ut på att prova att flytta ett helt hem i en skåpbil som går på el. Syftet är att visa hur vi bidrar till ett hållbart samhälle genom att möjiggöra eldrivna transporter.

- Det är bra att vi lyfter upp publika transporter och servicetransporter, eftersom det är inom dessa områden som eldrift kommer att göra störst skillnad först, säger Mattias Tingvall, chef för Business Development på Vattenfall.

Vattenfall har som vision att en miljon fordon ska köras på el år 2030. Därför arbetar vi för att skapa bästa möjliga förutsättningar för dagens och framtidens elbussar och elbilar. Genom allt ifrån att öka antalet laddstationer - till att skapa helt nya typer av laddningstjänster.

Den snälla flytten är en fortsättning på Vattenfalls profilkampanj Med samlad kraft, som inleddes i våras med Lyrik på buss 73, där kända författare läste texter ombord på en eldriven busslinje i Stockholm. Under sommaren fortsatte den med Formge framtiden, där allmänheten uppmanades skapa en symbol för induktionsladdning av bilar.

I Den snälla flytten finns ett nytt tävlingsmoment där tittarna och läsarna uppmanas vara med att tävla om en hållbar flytt med elbil. Tävlingen pågår till den 25 oktober och tre vinnare meddelas vecka 45.

Mer information hittar du på vår sajt: http://www.medsamladkraft.se
Filmen
Den snälla flytten.

Lars-Åke Linander, pressekreterare Vattenfall, mobil: 070-9826769

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Snabbladdstation för elbilar i Nordnorge

Nytt samarbete möjliggör snabbladdning i Nordnorge

Ishavskraft AS, en av Norges största kraftleverantörer, inleder ett samarbete med Vattenfall och ABB. Uppdraget är att möjliggöra elbilsladdning i Nordnorge.

Vattenfall Solar Team Foto: Hans-Peter van Velthoven
Foto: Hans-Peter van Velthoven

Vattenfall Solar Team slår världsrekordet i långkörning för solbilar under en gassande het sommardag

Solbilsmästarna gör skäl för sitt rykte genom att under tolv timmar köra Nuna Phoenix över 924 kilometer enbart på solkraft.

Från semester till svemester

Semester, äntligen! Ofta väntar en utlandsresa men i år är det annorlunda – och ett perfekt tillfälle att upptäcka Sverige och att svemester är helt fantastiskt.