Formge Framtiden – designtävling för trådlös el

Vattenfall arrangerar designtävlingen ”Formge Framtiden” där man söker en symbol som ska kunna visa var man i framtiden ska hitta den trådlösa elen. Alla som känner sig manade är välkomna att skicka in bidrag.

Vattenfall är som enda energiföretag en av deltagarna i WiCh-projektet, vilket är ett forsknings- och demonstrationsprojekt för tekniken induktionsladdning. Nu bjuder man in allmänheten för att vara med och ta fram en symbol för denna nya och faktiskt osynliga laddteknik.

– Det fina med induktionsladdning är att det sker helt automatiskt, vilket gör det fantastiskt användarvänligt. Otroligt roligt att få vara med och demonstrera denna futuristiska lösning redan nu, säger Johan Tollin, Head of E-mobility R&D Program på Vattenfall.

Induktionsladdning innebär att man överför elenergi till ett ladd-elfordon genom ett elektromagnetiskt fält. Allt elbilsföraren behöver göra är att parkera över fältet, så sker energiöverföringen genom luften.

De laddningsplattor som testas idag kommer i framtiden att kunna asfalteras över och integreras i exempelvis parkeringsplatser, och alltså inte synas överhuvudtaget.

På dessa grunder arrangerar Vattenfall designtävlingen ”Formge Framtiden” där man söker en symbol som ska kunna visa var man i framtiden ska hitta den trådlösa elen. Alla som känner sig manade kan skicka in sitt egna kreativa förslag till tävlingen och i juryn sitter en grupp utvalda illustratörer, formgivare och designers. Juryn består av: Carouschka Streijffertt/Arkitekt & Konstnär, Parasto Backmann/Art Director & Grafisk Formgivare, Flora Wiström/Skribent, Illustratör & Bloggare, Therese Sennerholtt/Art Director & Grafisk Formgivare.

Även om tekniken redan testas med fullgott resultat kommer det dröja ett par år innan induktionsladdning blir standardiserat. När så är fallet planerar Vattenfall att erbjuda laddlösningar med induktionsladdning. Redan 2006 startade Vattenfall ett e-mobilityprogram för att utveckla fler hållbara färdsätt med el, där WiCh-projektet är ett av initiativen. Mer information om tävlingen ”Formge Framtiden” finns på medsamladkraft.se.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall laddstation

Flexibel laddning sänker kostnaderna och ökar nätstabiliteten

Styrning av elfordonsladdning kan bidra med välbehövlig flexibilitet till elnätet. I Berlin och Amsterdam testar Vattenfall flexibel laddning i två intressanta nya projekt.

InCharge-laddpunkt på Valhallavägen i Stockholm

Nästan en dubblering av antalet laddpunkter i Stockholm

I samarbete med Stockholms stad öppnar InCharge, ett initiativ från Vattenfall, ytterligare sex nya publika laddgator under våren. Det innebär 55 nya laddpunkter till de redan 80.

Flygplatsen i Örnsköldsvik

LFV och Vattenfall i samarbete om den fossilfria flygplatsen

LFV och Vattenfall inleder nu ett forskningssamarbete som innebär ytterligare steg mot en fossilfri transportsektor.