Forsmark ansöker om att få driva reaktor 2 på högre effekt – räcker till ytterligare 200 000 hushåll

Forsmarks Kraftgrupp AB lämnar in ansökan till Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, om att permanent få driva reaktor 2 i Forsmark på högre effektnivå efter två års provdrift. Forsmark har investerat 1 miljard kronor i modernisering och ytterligare säkerhetshöjande åtgärder vilket också ger en effekthöjning på 12 procent.

Den 16 mars 2013 höjdes effekten från 1000 MW (megawatt) till 1120 MW vid Forsmark 2 och provdriftperioden påbörjades. Under cirka 2 månader gjordes en rad prov och tester av anläggningen innan den nya effektnivå 1120 MW nåddes under senare delen av maj 2013.

– Provdriftperioden har gått mycket bra och har varit helt störningsfri. Vi ser nu positiva resultat av våra investeringar som vi har genomfört under en dryg tioårsperiod för att modernisera våra reaktorer, säger Per-Göran Nilsson, chef för Forsmark 1 och Forsmark 2.

Forsmark har investerat 1 miljard kronor i reaktor 2 och effekthöjningen på 12 procent motsvarar årsförbrukningen för omkring 200 000 hushåll. Produktionsförmågan vid reaktor 2 har ökat med cirka en terawattimme (en miljard kilowattimmar) per år och var avgörande för att Forsmark som helhet kunde sätta nytt produktionsrekord för andra året i rad förra året.

För att en reaktor ska få tillstånd för rutinmässig drift på en högre effektnivå måste en provdriftperiod genomföras. Den ska vara minst en driftsäsong med ett ordinarie revisionsstopp. Dessutom ska ett antal prov göras under den tiden och diverse dokumentation lämnas till SSM.

För mer information, vänligen kontakta: Claes-Inge Andersson, Kommunikationschef Forsmarks Kraftgrupp AB, tel. 0705-300 513

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Grässlätt med ringhals i bakgrunden

Webbinarium: Så påverkar kärnkraften miljön

Varmt välkommen att delta i online seminarium via Microsoft Teams den 28 oktober om den uppdaterade miljövarudeklarationen för kärnkraft.

Robotar kontrollerar reaktortanken i Ringhals 4

Tre robotar har noga undersökt reaktortanken på Ringhals 4 med virvelströmsmätning och ultraljud. Analyserna av mätvärdena visar att reaktortanken är lika robust som den var vid den senaste ...

Reaktorhallen
Fredrik Ekenborg

Nu monteras Ågestaverket ner

Inom några veckor inleds nedmonteringen av Ågestaverket söder om Stockholm.