Forsmark ansöker om att få driva reaktor 2 på högre effekt – räcker till ytterligare 200 000 hushåll

Forsmarks Kraftgrupp AB lämnar in ansökan till Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, om att permanent få driva reaktor 2 i Forsmark på högre effektnivå efter två års provdrift. Forsmark har investerat 1 miljard kronor i modernisering och ytterligare säkerhetshöjande åtgärder vilket också ger en effekthöjning på 12 procent.

Den 16 mars 2013 höjdes effekten från 1000 MW (megawatt) till 1120 MW vid Forsmark 2 och provdriftperioden påbörjades. Under cirka 2 månader gjordes en rad prov och tester av anläggningen innan den nya effektnivå 1120 MW nåddes under senare delen av maj 2013.

– Provdriftperioden har gått mycket bra och har varit helt störningsfri. Vi ser nu positiva resultat av våra investeringar som vi har genomfört under en dryg tioårsperiod för att modernisera våra reaktorer, säger Per-Göran Nilsson, chef för Forsmark 1 och Forsmark 2.

Forsmark har investerat 1 miljard kronor i reaktor 2 och effekthöjningen på 12 procent motsvarar årsförbrukningen för omkring 200 000 hushåll. Produktionsförmågan vid reaktor 2 har ökat med cirka en terawattimme (en miljard kilowattimmar) per år och var avgörande för att Forsmark som helhet kunde sätta nytt produktionsrekord för andra året i rad förra året.

För att en reaktor ska få tillstånd för rutinmässig drift på en högre effektnivå måste en provdriftperiod genomföras. Den ska vara minst en driftsäsong med ett ordinarie revisionsstopp. Dessutom ska ett antal prov göras under den tiden och diverse dokumentation lämnas till SSM.

För mer information, vänligen kontakta: Claes-Inge Andersson, Kommunikationschef Forsmarks Kraftgrupp AB, tel. 0705-300 513

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Laddmaskinen före nedmontering. Foto: Fredrik Ekenborg
Foto: Fredrik Ekenborg

Laddmaskinen i Ågestaverket – jag har gjort mitt

Efter 10 års tjänst och nästan ett halvt sekel i träda har den ikoniska laddmaskinen i Ågestaverket monterats ner. Själv tyckte nog maskinen att det var hög tid att få pensioneras på riktigt...

Överenskommelse om lösning för att avsluta tvister om tysk nedläggning av kärnkraft

Den tyska förbundsregeringen har idag tillkännagivit grunden till en överenskommelse med E.ON, EnBW, RWE och Vattenfall som ska avsluta tvister om nedläggningen av den tyska kärnkraften.

Reaktor 1 i Ringhals

Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha leve...