Ny laddtjänst för elbilar

Vattenfall vill påskynda tillväxten av infrastruktur för laddning av elbilar. I dagarna lanseras en laddbox för företag, kommuner, köpcentrum och bostadsrättsföreningar. Laddbox Online laddar elbilen upp till 10 gånger snabbare än via eluttaget.

Vattenfalls vision om att det ska finnas en miljon eldrivna fordon på vägarna år 2030, uppnås inte av sig själv. Nya produkter och tjänster är en del av det som måste till för att främja elbilsmarknaden.

Den nya laddboxen gör det enkelt för företag, kommuner, köpcentrum och bostadsrättsföreningar att köpa egna laddboxar och låta Vattenfall hantera installation och administration. För att kunna ladda behövs bara att man använder Vattenfall Laddkort.

– Med laddbox online bidrar kunden till en bättre publik laddinfrastruktur för elbilar. Allt laddboxägaren behöver göra är att bestämma vem som ska kunna ladda elbilen hos dem utan kostnad - och vem som behöver betala, säger Nazif Gulsen, senior produkt- och affärsutvecklare på Vattenfall Försäljning.

Laddbox Online laddar säkert och bekvämt upp till tio gånger snabbare än med ett vanligt vägguttag. Via en webbportal kontrollerar man förbrukningen, får tillgång till annan statistik och information om vem som laddar var och hur mycket. Laddboxen är också utrustad med en funktion som reglerar att elnätet inte belastas för mycket när många laddar samtidigt.

– Kunden som äger laddboxen kan själv välja att fakturera vidare till respektive laddkortsägare alternativt välja att Vattenfall sköter administrationen, säger Nazif Gulsen.

Läs mer om Laddbox Online.

För ytterligare information: Carina Netterlind, pressekreterare, tel 076 103 66 62

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Snabbladdstation för elbilar i Nordnorge

Nytt samarbete möjliggör snabbladdning i Nordnorge

Ishavskraft AS, en av Norges största kraftleverantörer, inleder ett samarbete med Vattenfall och ABB. Uppdraget är att möjliggöra elbilsladdning i Nordnorge.

Vattenfall Solar Team Foto: Hans-Peter van Velthoven
Foto: Hans-Peter van Velthoven

Vattenfall Solar Team slår världsrekordet i långkörning för solbilar under en gassande het sommardag

Solbilsmästarna gör skäl för sitt rykte genom att under tolv timmar köra Nuna Phoenix över 924 kilometer enbart på solkraft.

Från semester till svemester

Semester, äntligen! Ofta väntar en utlandsresa men i år är det annorlunda – och ett perfekt tillfälle att upptäcka Sverige och att svemester är helt fantastiskt.