Sverige först i Europa att testa trådlös laddning av elbilar

Vattenfall med partners är först i Europa med att demonstrera och utvärdera trådlös laddning av elbilar i större skala. Totalt ingår 20 elbilar i pilotprojektet under 2015.

Trådlös laddning kan förenkla laddning av elbilar och nu kommer tekniken att testas i Sverige. Under 2015 kommer trådlös laddning med induktionsteknik installeras i totalt 20 elbilar placerade i Göteborg, Stockholm och hos Vattenfall för att användas, demonstreras och utvärderas under cirka ett års tid.

– Med detta samarbetsprojekt tar vi ett steg mot en mycket bekväm användning av elbilar. Laddsladden kan upplevas som ett hinder för elbilsköparen, men tanken är att den trådlösa tekniken ska undanröja detta. Den praktiska nyttan i vardagen är i fokus, säger Karl Bergman, Forskningschef Vattenfall. Samarbetet, med finansiellt stöd från Energimyndigheten, sker inom ramen för forskningsprojektet WiCh, med parterna Vattenfall, forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT, Gatubolaget i Göteborg, Stockholms Stad, Strålsäkerhetsmyndigheten och Test Site Sweden på Lindholmen Science Park. Projektet är först i Europa med att låta vanliga användare få testa trådlös laddning.

– Vi tog initiativet för att vi vill driva på utvecklingen av laddtekniken och förhoppningsvis möjliggöra framtagandet av en standard för den europeiska marknaden där vi kan vara med och leverera en prisvärd och praktisk produkt, säger Karl Bergman.

Laddning med trådlös teknik är bekvämt och kan i framtiden ske helautomatiskt vilket ger elbilar en fördel gentemot fossilbränsledrivna bilar. Samarbetsprojektet kommer även belysa hur tekniken fungerar under svenska förhållanden, med exempelvis kyla och snö.

Elbilarna kommer huvudsakligen att gå i kommunal verksamhet och viktiga frågeställningar kring teknik och beteenden i denna användargrupp kommer att besvaras.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Kryssare, pressekreterare, tfn. 076-769 56 07

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

En av Vattenfalls anläggningar i Uppsala

Vattenfall och Aker Carbon Capture i samarbete för negativa koldioxidutsläpp i bio-CCS-projekt

Vattenfall har tecknat ett samförståndsavtal med norska Aker Carbon Capture för att påskynda utvärderingen av framtida anläggningar för koldioxidavskiljning i Sverige och norra Europa.

Hybrit pilot 200602. Fotograf Åsa Bäcklin
Fotograf Åsa Bäcklin

HYBRITs nästa steg får stöd från Energimyndigheten

Energimyndigheten har beslutat att ge HYBRIT, SSABs, LKABs och Vattenfalls initiativ för fossilfritt stål, stöd med 22 miljoner kronor till en omfattande genomförbarhetsstudie.

Snabbladdstation för elbilar i Nordnorge

Nytt samarbete möjliggör snabbladdning i Nordnorge

Ishavskraft AS, en av Norges största kraftleverantörer, inleder ett samarbete med Vattenfall och ABB. Uppdraget är att möjliggöra elbilsladdning i Nordnorge.