Trådlöst laddade elbilar under Almedalsveckan

Är ni intresserade av Europas första trådlöst laddade elbilar? Kom till Visby den 30 juni under Almedalsveckan! Just nu pågår ett svenskt samarbete mellan städer, industri och forskare för att demonstrera och utvärdera den nya trådlösa tekniken. Ett viktigt steg mot målet att skapa ett bekvämare och miljövänligare transportalternativ.

• Du hittar oss i Visby på Kinbergs plats 3 trädgården, tisdagen den 30 juni kl. 9.00–19.00 där vi visar upp tekniken.
  • En medieträff hålls kl. 13.00–13.30 med Katarina Luhr, miljöborgarråd i Stockholms stad, Karl Bergman, utvecklingschef på Vattenfall samt Johan Wedlin, projektledare på Viktoria Swedish ICT medverkar.

Inom en snar framtid behöver Sverige ställa om till transporter med minimal påverkan på miljön. Elfordon har pekats ut som en viktig del. Det har dock visat sig att hantering av laddsladden kan upplevas som ett hinder. Ett hinder som den trådlösa tekniken kan undanröja genom att göra laddningen helautomatisk. En helautomatisk lösning är bekväm och kan ge elbilar än fler konkurrensfördelar gentemot fossilbränsledrivna bilar.

Under 18 månader testas 20 elbilar med trådlös laddning, där anställda i Göteborgs stad, Stockholms stad och hos Vattenfall i Uppsala får möjlighet att prova tekniken. Målet är att se hur trådlös laddning fungerar under svenska förhållanden och framförallt studera hur användarna upplever trådlös laddning. Projektet är först i Europa med att låta vanliga användare testa trådlös laddning utanför en testmiljö.

Samarbetet kring de trådlöst laddade elbilarna sker inom forskningsprojektet WiCh (Wireless Charging of electric vehicles) med parterna Gatubolaget i Göteborg, Stockholms Stad, Strålsäkerhetsmyndigheten, Test Site Sweden Lindholmen Science Park, Vattenfall och forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT. Finansiellt stöd fås från Energimyndigheten.

För mer information om WiCh, vänligen kontakta forskningsledare docent Stefan Pettersson, stefan.pettersson@viktoria.se, projektledare Johan Wedlin, johan.wedlin@viktoria.se, eller gå in på projektets hemsida www.wich.se.

Pressinformation hittar ni här www.viktoria.se/wich-press-kit.

InCharge-laddpunkt på Valhallavägen i Stockholm

Nästan en dubblering av antalet laddpunkter i Stockholm

I samarbete med Stockholms stad öppnar InCharge, ett initiativ från Vattenfall, ytterligare sex nya publika laddgator under våren. Det innebär 55 nya laddpunkter till de redan 80.

Flygplatsen i Örnsköldsvik

LFV och Vattenfall i samarbete om den fossilfria flygplatsen

LFV och Vattenfall inleder nu ett forskningssamarbete som innebär ytterligare steg mot en fossilfri transportsektor.

En eldriven tung lastbil från Kaunis Iron i ett pilottest med bl.a. Vattenfall om fossilfri eldrift

Eldriven tung lastbil utmanar arktiskt klimat

Fungerar eldrift av tunga lastbilar i minus 44 grader? Nu samverkar Kaunis Iron med Vattenfall, Volvo Lastvagnar, ABB och Wist Last & Buss i ett unikt pilotprojekt för att utveckla framt...