Vattenfall avvecklar 1 000 MW brunkolskapacitet

Vattenfall har träffat en överenskommelse om att avveckla 1 000 MW brunkolskapacitet, motsvarande 8 miljoner ton CO2-utsläpp. Två anläggningar om vardera 500 MW tas ur reguljär drift 2018 och 2019 – under en övergångsperiod kommer dessa användas som effektreserv för att garantera leveranssäkerheten.

Vattenfalls styrelse godkände på måndagen Vattenfalls del i en överenskommelse mellan den tyska regeringen och landets brunkolsproducenter om att minska brunkolskapaciteten med 2 700 MW till 2020 – som en del av Tysklands handslingsplan för att hantera klimatomställningen.

Inom ramen för överenskommelsen kommer två av Vattenfalls produktionsanläggningar (F och E) vid kraftverket Jänschwalde tas ur reguljär drift i oktober 2018 och 2019. Anläggningarna har en effekt på 500 MW vardera. Dessa kommer under en övergångsperiod att användas som effektreserv innan de stängs 2022/2023. Stängningen av anläggningarna innebär att CO2-utsläppen minskar med cirka 8 miljoner ton.

– Att stänga dessa anläggningar kommer påtagligt bidra till att Tyskland ska kunna uppnå sina klimatmål. Överenskommelsen adresserar dessutom frågan om leveranssäkerhet och klargör förutsättningarna för driften av brunkolsverksamheten i Lausitz-området, vilket också är viktigt med hänsyn till Vattenfalls pågående försäljning av brunkolstillgångarna, säger Magnus Hall, Vattenfalls vd och koncernchef.

Brunkolsproducenterna kommer enligt överenskommelsen att ersättas för de anläggningar som ingår i effektreserven. För samtliga producenter uppgår ersättningen till totalt 230 miljoner euro, cirka 2,2 miljarder kronor, per år under en sjuårsperiod. Ersättningssystemet kommer att regleras i lag.

Ett lagförslag för implementering av systemet väntas antas i november och den slutliga lagen beräknas fastställas i slutet av andra kvartalet 2016. Lagen måste godkännas av det tyska parlamentet samt konkurrensmyndigheterna.

Frågor från media och analytiker kommer att besvaras av Magnus Hall, Vattenfalls vd och koncernchef, samt Ingrid Bonde, Vattenfalls finanschef, vid presskonferensen tisdagen den 27 oktober klockan 10.30 då Vattenfalls delårsresultat för januari-september presenteras.

Informationen offentliggörs enligt svensk lag om värdepappersmarknad.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vattenfall Logo

Kommentar med anledning av kritik mot inköp av kol från Colombia

En delegation från Colombia har meddelat att de idag kommer att lämna in en anmälan mot ett antal europeiska energibolag, däribland Vattenfall, till OECD.

Moorburg

Vattenfall får kompensation för tidig stängning av kraftverket Moorburg

Den tyska myndigheten Bundesnetzagentur har idag beslutat att ge Vattenfall kompensation för en fullständig avveckling av företagets koleldade kraftverk Moorburg i Hamburg.

Kraftledning

Så ska vi fasa ut våra koldioxidutsläpp

2019 minskade Vattenfall sina koldioxidutsläpp med 4 miljoner ton. Tuomo Hatakka, chef för Vattenfalls värmeverksamhet, beskriver färdplanen mot att bli koldioxidfria.