Vattenfall möjliggör elbilskörning mellan Göteborg och Oslo

Vattenfalls strategi att i Sverige etablera ett omfattande nätverk av snabbladdningsstationer fortsätter. Nu har man i samarbete med Max invigt snabbladdningsstation nummer 19 i nätverket.

– Genom denna etablering knyter vi ihop förbindelsen längs E6:an från Strömstad (Nordby Köpcentrum), via snabbladdarna vid Max restauranger i Uddevalla till Bäckebol i Göteborg. Det betyder att man nu kan köra elbil mellan Oslo och Göteborg, konstaterar Mattias Tingvall, chef för affärsutveckling på Vattenfall.

Vattenfalls ambition är att under hösten, i Sverige, utöka nätverket av snabbladdare till 30 stycken.
– Vår vision att det ska finnas en miljon eldrivna fordon på vägarna år 2030 kommer inte uppnås av sig själv. Vår roll är att tillhandahålla infrastrukturen för laddning, som i sin tur möjliggör en tyst och ren stadsmiljö, säger Mattias Tingvall.

Snabbladdaren, som är etablerad på Max i Uddevalla, Herrestads Torp, är av typ ABB Terra 53 CJG och har uttag som möter den japanska och europeisk standarden. En laddning tar mellan 20-30 minuter.

Man får tillgång till laddaren antingen via Vattenfalls laddkort eller via appen ladda elbilen genom vilken man betalar för laddning via ett kreditkort.

Vattenfalls nätverk av snabbladdare.

Om Vattenfalls snabbladdningsstationer
Alla elbilar som har en snabbladdningsfunktion kan ladda på Vattenfalls snabbladdningsstationer.  Laddtiden från tomt till 80 procent av batteriets kapacitet uppgår till cirka 30 minuter.
Mer info om Elbilar och laddning.

För ytterligare information, kontakta:
Carina Netterlind, pressekreterare, Vattenfall, 076 103 66 62

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com.
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Snabbladdstation för elbilar i Nordnorge

Nytt samarbete möjliggör snabbladdning i Nordnorge

Ishavskraft AS, en av Norges största kraftleverantörer, inleder ett samarbete med Vattenfall och ABB. Uppdraget är att möjliggöra elbilsladdning i Nordnorge.

Vattenfall Solar Team Foto: Hans-Peter van Velthoven
Foto: Hans-Peter van Velthoven

Vattenfall Solar Team slår världsrekordet i långkörning för solbilar under en gassande het sommardag

Solbilsmästarna gör skäl för sitt rykte genom att under tolv timmar köra Nuna Phoenix över 924 kilometer enbart på solkraft.

Från semester till svemester

Semester, äntligen! Ofta väntar en utlandsresa men i år är det annorlunda – och ett perfekt tillfälle att upptäcka Sverige och att svemester är helt fantastiskt.