Inbjudan: Eldriven busstrafik – effekter för staden?

Under december 2014 inleddes projektet ZeEUS Stockholm. Åtta laddhybridbussar har kört på linje 73 mellan Ropsten och Karolinska Institutet och snabbladdats med vindel vid ändhållplatserna. Vilka är effekterna? Har bullernivån minskat? Kan vi mäta lägre koldioxidutsläpp?

Bakom projektet, som delfinansieras via EU genom projektet ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System), står SL, Volvo Bussar och Vattenfall och med över 40 deltagande företag och organisationer.

- Jämfört med konventionella dieselbussar har laddhybriderna 75 procent lägre bränsleförbrukning och en minskning av koldioxidutsläpp med 90 procent, då bussarna kommer att använda biodiesel och vindel. Med elförbrukningen inräknad är den totala energibesparingen cirka 60 procent, säger Johan Tollin, ansvarig R&D E-mobility Vattenfall.

Välkommen och ta del av resultat hittills och diskussioner om framtidens bussystem.
Tid: Torsdag 2 juni klockan 09:00 – 13.00
Plats: Kollektivtrafikens hus, Loungen, Centralplan 3, 111 20 Stockholm

Program:
09:00 - 09:05 Introduktion (Catarina Rolfdotter, moderator)
09:05 - 09:15 EUs vision för att möjliggöra elektrifiering (Jose Fernandez Garcia, ansvarig handläggare på EU-kommissionen)
09:15 - 09:25 Om ZeEUS projektet, observationer och initiativ i Europa (Umberto Guida, projektledare UITP)
09:25 - 09:35 Lärdomar Stockholmsprojektet (Jens Plambeck, avdelningschef Strategisk utveckling, Trafikförvaltningen)
09:35 - 09:50 Paus
09:50 - 11:35 Paneldiskussion
Medverkande: Kristoffer Tamsons, Trafiklandstingsråd, Andreas Regnell, chef Strategisk utveckling Vattenfall, Håkan Agnevall, vd Volvo Bussar, Jose Fernandez Garcia, ansvarig handläggare på EU-kommissionen och Magnus Åkerhielm, vd Keolis Sverige.
11:35-13:00 Åk med på laddhybridbussen och besök snabbladdstationerna.

Frågor besvaras av: Heidi Stenström, pressekreterare, Vattenfall, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Johan Tollin, ansvarig R&D E-mobility Vattenfall, +46 8 739 55 51

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Snabbladdstation för elbilar i Nordnorge

Nytt samarbete möjliggör snabbladdning i Nordnorge

Ishavskraft AS, en av Norges största kraftleverantörer, inleder ett samarbete med Vattenfall och ABB. Uppdraget är att möjliggöra elbilsladdning i Nordnorge.

Vattenfall Solar Team Foto: Hans-Peter van Velthoven
Foto: Hans-Peter van Velthoven

Vattenfall Solar Team slår världsrekordet i långkörning för solbilar under en gassande het sommardag

Solbilsmästarna gör skäl för sitt rykte genom att under tolv timmar köra Nuna Phoenix över 924 kilometer enbart på solkraft.

Från semester till svemester

Semester, äntligen! Ofta väntar en utlandsresa men i år är det annorlunda – och ett perfekt tillfälle att upptäcka Sverige och att svemester är helt fantastiskt.