Vattenfall fasar ut kolkraften i kraftvärmeverk i Berlin

Vattenfall investerar cirka 1 miljard kronor för att helt ersätta kolkraften med naturgas i kraftvärmeverket Klingenberg i Berlin. Åtgärden genomförs tre år tidigare än planerat och leder till ett minskat koldioxidutsläpp om 600 000 ton per år.

Att fasa ut kolkraften är en viktig del i det partnerskapsavtal för klimatomställning som Vattenfall har tecknat med Berlins stad. Berlin har som mål att minska koldioxidutsläppen med 85 procent och vara klimatneutrala till 2050.

Avvecklingen brunkolsanläggningen var planerad till 2020, men omställningsarbetet har gått snabbare än planerat och kan genomföras redan i maj nästa år. Klingenberg kommer därefter helt att drivas med naturgas.

Investeringen uppgår till omkring 1 miljard kronor (100 miljoner euro) och medför att koldioxidutsläppen minskar med cirka 600 000 ton per år.

Inom ramen för klimatuppgörelsen med Berlin så kommer Vattenfall även att avveckla den koleldade anläggningen ”C” vid kraftvärmeverket Reuter i Spandau före 2020.

Kraftvärmeverket Klingenberg ligger i östra Berlin och levererar värme till mer än 300 000 hushåll. Kraftvärmevärket har en installerat kapacitet på 188 MW el och 590 MW värme. Kapaciteten förblir densamma efter ombyggnaden till gasdrift.

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Vattenfall är ett svenskt, statligt ägt energiföretag med 28 000 medarbetare och verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall stödjer omställningen till ett förnybart energisystem och har som mål att vara ledande inom hållbar produktion och därigenom trygga en tillförlitlig och kostnadseffektiv energiförsörjning.

Vattenfall Logo

Kommentar med anledning av kritik mot inköp av kol från Colombia

En delegation från Colombia har meddelat att de idag kommer att lämna in en anmälan mot ett antal europeiska energibolag, däribland Vattenfall, till OECD.

Moorburg

Vattenfall får kompensation för tidig stängning av kraftverket Moorburg

Den tyska myndigheten Bundesnetzagentur har idag beslutat att ge Vattenfall kompensation för en fullständig avveckling av företagets koleldade kraftverk Moorburg i Hamburg.

Kraftledning

Så ska vi fasa ut våra koldioxidutsläpp

2019 minskade Vattenfall sina koldioxidutsläpp med 4 miljoner ton. Tuomo Hatakka, chef för Vattenfalls värmeverksamhet, beskriver färdplanen mot att bli koldioxidfria.