Vattenfall lanserar inCharge – ett partnerbaserat laddnät i norra Europa

I dag lanseras laddnätverket inCharge som Vattenfall bygger tillsammans med partners i Sverige och norra Europa. Tusentals laddare kommer att ingå och nätverket innebär att det blir enkelt för företag, kommuner och lokala energibolag att erbjuda elbilsladdning.

Genom inCharge vill Vattenfall undanröja det i särklass största hindret för att våga byta till elbil, möjligheten till laddning oavsett land och plats. Alla Vattenfalls befintliga snabbladdare kommer att ingå i nätverket, likaså de tusentals laddare som tillhör de partners som kopplar upp sig till inCharge.

– Elbilsförare måste kunna lita på att det finns ett tillförlitligt och omfattande nätverk av laddare. Med denna satsning strävar vi efter att tillsammans med partners bygga ett av de största laddnäten i norra Europa. Dagens 2732 laddpunkter i Sverige, Tyskland och Nederländerna kommer inom kort att mångdubblas, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för Vattenfall E-Mobility.

Det finns ett stort intresse från företag, kommuner och lokala energibolag att erbjuda elbilsladdning. I dag saknar många möjligheten att kunna övervaka stationerna, erbjuda kundsupport och hantera betalning. Med inCharge kan du ansluta dina befintliga laddare eller få hjälp med att etablera nya laddstationer som ska ingå i laddnätet.

– Vattenfall hanterar betalflödena så att kunden får all sin förbrukade laddning på en faktura - och laddstationsägaren får intäkterna från laddningen. Vi hoppas med inCharge kunna underlätta för energibolag och andra att erbjuda elbilsladdning och samtidigt förenkla elbilslivet för förarna, säger Susanna Hurtig.

För kunden innebär inCharge att du får tillgång till ett omfattande laddnät som växer allt eftersom fler ansluter sina laddare. Dessutom förenklas användandet i och med att laddkortet eller laddbrickan från inCharge kan användas vid alla stationer.

Nytt är att Vattenfall även lanserar appen inCharge som ersätter den tidigare appen Ladda Elbilen.

– Med appen går det att betala direkt vid de snabbladdstationer som ingår i inCharge-laddnätet, du får information om var laddstationerna finns, om de är tillgängliga och vilken typ av laddning som erbjuds, säger Susanna Hurtig.

Läs mer: www.beincharge.se
Facebook: inCharge Sverige

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Från
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Vattenfall laddstation

Flexibel laddning sänker kostnaderna och ökar nätstabiliteten

Styrning av elfordonsladdning kan bidra med välbehövlig flexibilitet till elnätet. I Berlin och Amsterdam testar Vattenfall flexibel laddning i två intressanta nya projekt.

InCharge-laddpunkt på Valhallavägen i Stockholm

Nästan en dubblering av antalet laddpunkter i Stockholm

I samarbete med Stockholms stad öppnar InCharge, ett initiativ från Vattenfall, ytterligare sex nya publika laddgator under våren. Det innebär 55 nya laddpunkter till de redan 80.

Flygplatsen i Örnsköldsvik

LFV och Vattenfall i samarbete om den fossilfria flygplatsen

LFV och Vattenfall inleder nu ett forskningssamarbete som innebär ytterligare steg mot en fossilfri transportsektor.