Hyundai väljer Vattenfall som laddpartner för sina elbilskunder

90 Hyundai-återförsäljare kommer att kunna erbjuda sina elbilskunder laddbox och installation till ditt hem från Vattenfall vid köp av en Hyundai IONIQ.

– Hyundai är för oss en naturlig partner att samarbeta med för att lösa elbilsförarnas laddbehov, säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility.

Från och med den 15 juni kommer Hyundais samtliga 90 återförsäljare att kunna erbjuda helhetslösningar och expertis från Vattenfall till de kunder som köper en Hyundai IONIQ elbil eller laddhybrid.

– Hyundai ligger i framkant när det gäller laddning och elbilar av modern standard. De ser ett stort värde i att vi kan hjälpa deras kunder med laddlösningar i hemmet. Med en elbil ”flyttar macken hem”, 80 procent av laddningen beräknas ske hemma. Genom samarbetet kan kunden redan hos bilhandlaren få hjälp med att förbereda och ordna en laddlösning, säger Susanna Hurtig, Nordenchef Vattenfall E-Mobility.

När elbilsägaren inte laddar hemma går det naturligtvis bra att ladda via en app eller laddkort i det publika laddnätet InCharge som Vattenfall driver med partners runt om i landet som ett led i Vattenfalls strategi om en klimatsmart framtid. I dagsläget har InCharge 266 publika laddstationer i Sverige och stadigt stigande. Ambitionen är minst 1 000 laddstationer vid årets slut.

– Det som är så positivt med valet av Vattenfall är att de klarar av att ta hand om allt från installation och hårdvara till frakt och tjänster. Vi har som plan att under kommande år ta in fler laddhybrider och elbilar till vår bilflotta och ser ett ökat behov av laddlösningar. Där kommer Vattenfall in som en kunnig partner, säger Ola Borgernäs, vd på Hyundai.

Att ladda elbilen med en laddbox är till skillnad från vanliga eluttag gjorda för att ladda höga effekter under lång tid. En laddbox ger inte bara en säkrare laddning utan även möjlighet att ladda snabbare.

Mer information:
Vattenfall
Hyundai
InCharge

Heidi Stenström, pressekreterare Vattenfall, telefon: 0706-11 81 92, e-post: heidi.stenstrom@vattenfall.com
Tobias Joelsson, PR-ansvarig, Hyundai, telefon: 0733-38 07 70, e-post; tobias.joelsson@hyundai.se
Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Vattenfall laddstation

Flexibel laddning sänker kostnaderna och ökar nätstabiliteten

Styrning av elfordonsladdning kan bidra med välbehövlig flexibilitet till elnätet. I Berlin och Amsterdam testar Vattenfall flexibel laddning i två intressanta nya projekt.

InCharge-laddpunkt på Valhallavägen i Stockholm

Nästan en dubblering av antalet laddpunkter i Stockholm

I samarbete med Stockholms stad öppnar InCharge, ett initiativ från Vattenfall, ytterligare sex nya publika laddgator under våren. Det innebär 55 nya laddpunkter till de redan 80.

Flygplatsen i Örnsköldsvik

LFV och Vattenfall i samarbete om den fossilfria flygplatsen

LFV och Vattenfall inleder nu ett forskningssamarbete som innebär ytterligare steg mot en fossilfri transportsektor.