Vattenfall investerar i uppgradering av Ringhals

Ringhals AB:s styrelse och Vattenfalls styrelse har fattat beslut om att investera i oberoende härdkylning på reaktor tre och fyra vid kraftverket. Investeringen landar på cirka 900 miljoner kronor och innebär att Ringhals kärnkraftverk nu förbereds för planerad långtidsdrift bortom år 2020.

Investeringen innebär att Ringhals kan leverera el in på 2040-talet. Beslutet om oberoende härdkylning vid Forsmark kärnkraftverk fattades under förra året.

– Det är ett mycket positivt beslut och innebär att Ringhals kommer fortsätta att leverera klimatsmart el under lång tid. Investeringen sker samtidigt som nödvändiga effektiviseringar pågår för att möta en hård konkurrenssituationen på elmarknaden, säger Torbjörn Wahlborg, chef Vattenfall Produktion tillika styrelseordförande i Ringhals AB.

Säkerhetsuppgraderingen är ett krav från Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, för att driften ska kunna fortsätta efter år 2020.

– Med beslutet att uppgradera Ringhals tre och fyra med oberoende härdkylning tillför vi ännu ett säkerhetssystem till redan säkra anläggningar och kan planera för fortsatt drift i ytterligare decennier, säger Torbjörn Wahlborg.

Ringhals styrelse har dessutom beslutat om att förlänga drifttiden för Ringhals reaktor ett och två med upp till sex månader. Tidpunkten för då reaktorerna stängs skjuts därmed fram från juni till senast december 2020 respektive 2019. Någon ytterligare förlängning är inte aktuell.

– Genom att förlänga drifttiden upp till sex månader utnyttjar vi redan inköpt kärnbränsle till fossilfri elproduktion istället för att lägga det direkt i planerat slutförvar. Förlängningen är lönsam både för Ringhals, för svensk elproduktion och för klimatet, säger Björn Linde, VD Ringhals och Forsmark kärnkraftverk.

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook:    facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter:            twitter.com/Vattenfall_Se

Reaktor 1 i Ringhals

Reaktorn Ringhals 1 har gått i mål

Efter nära 45 års drift har nu kärnreaktorn Ringhals 1 utanför Varberg ställts av för gott. Reaktorn togs i kommersiell drift 1 januari 1976 och beräknas vid sin slutliga avställning ha leve...

Ringhals kärnkraftverk

Vattenfalls miljardsatsning godkänns av Strålsäkerhetsmyndigheten

Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, har gett kärnkraftverken Ringhals och Forsmark godkänt för de lösningar som säkrar oberoende härdkylning.

Torbjörn Wahlborg, chef för BA Generation inom Vattenfall, och Kalev Kallemets, VD för Fermi Energia, vid signering av avsiktsförklaringen

Vattenfall fördjupar samarbetet om små modulära reaktorer i Estland

Under det senaste året har Vattenfall deltagit i en förstudie med det nystartade estländska energibolaget Fermi Energia för att undersöka förutsättningarna för att bygga så kallade SMR-reakt...