Vattenfall ökar takten – nu får Stockholm laddgator

Vattenfall tar ännu ett steg för att underlätta för elbilsförare. Åtta gator i Stockholm kommer att utrustas med ett 60-tal nya laddplatser lagom till sommaren.

Elbilsägare kommer att kunna parkera och ladda sin el- eller laddhybridbil på fler ställen i Stockholm i sommar. Bland annat på Kungsgatan, Rålambsvägen, Västmannagatan, Malmgårdsvägen, Hammarby Allé och ytterligare tre gator till. På vissa av platserna kommer det även finnas möjlighet att snabbladda. Laddplatserna blir en del av laddnätverket InCharge som Vattenfall bygger tillsammans med partners i hela Sverige.

– Vi menar allvar med att ta täten i utbyggnaden av en fungerande laddinfrastruktur, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility. Laddgatorna kommer ge en möjlighet att ladda sin bil där man bor och arbetar.

Vattenfalls strategiska inriktning är att hjälpa kunderna så att de redan nästa generation kan leva helt fossilfritt.

Laddgatorna är en del av Stockholms stads initiativ för en mer hållbar stadsmiljö och ska underlätta trafiken att bli fossiloberoende.

– Vi vill undanröja hinder för de stockholmare som behöver bil att kunna välja en elbil. Framför allt gäller det då att kunna ladda bilen på ett enkelt sätt. Det är bra med externa aktörer såsom Vattenfall som i samarbete med Stockholms stad vill etablera laddinfrastruktur på lämpliga platser, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad.

Mer information:
www.vattenfall.se
www.beincharge.se

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Mattias
Bengtsson Byström, pressekreterare Stadsledningskontoret, Miljöpartiets kansli, telefon: 076 122 96 26, mattias.bengtsson.bystrom@stockholm.se

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Elmotorcykel från Cake och Vattenfall,  första generationens prototyp

Vattenfall och CAKE i samarbete för att utveckla första fossilfria motorcykeln

Vattenfall och elmotorcykeltillverkaren CAKE har tecknat en avsiktsförklaring där kunskap och expertis delas för att utveckla den första fossilfria elmotorcykeln.

Mobilt batterilager

Stort batterilager i Övik laddar elbilarna i sommar

Elbilarna blir allt fler i Sverige och antalet hemestrande svenskar förväntas öka. Därför har Öviks kommun med partners beslutat sig för att möta efterfrågan av elbilsladdning med hjälp av V...

Flicka som sitter i ett träd

Tre trevliga tips på rutter i sommar med din elbil

Ska du stanna hemma och utforska Sverige? Då finns det mycket att göra i vårt avlånga land.