Vattenfall ökar takten – nu får Stockholm laddgator

Vattenfall tar ännu ett steg för att underlätta för elbilsförare. Åtta gator i Stockholm kommer att utrustas med ett 60-tal nya laddplatser lagom till sommaren.

Elbilsägare kommer att kunna parkera och ladda sin el- eller laddhybridbil på fler ställen i Stockholm i sommar. Bland annat på Kungsgatan, Rålambsvägen, Västmannagatan, Malmgårdsvägen, Hammarby Allé och ytterligare tre gator till. På vissa av platserna kommer det även finnas möjlighet att snabbladda. Laddplatserna blir en del av laddnätverket InCharge som Vattenfall bygger tillsammans med partners i hela Sverige.

– Vi menar allvar med att ta täten i utbyggnaden av en fungerande laddinfrastruktur, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility. Laddgatorna kommer ge en möjlighet att ladda sin bil där man bor och arbetar.

Vattenfalls strategiska inriktning är att hjälpa kunderna så att de redan nästa generation kan leva helt fossilfritt.

Laddgatorna är en del av Stockholms stads initiativ för en mer hållbar stadsmiljö och ska underlätta trafiken att bli fossiloberoende.

– Vi vill undanröja hinder för de stockholmare som behöver bil att kunna välja en elbil. Framför allt gäller det då att kunna ladda bilen på ett enkelt sätt. Det är bra med externa aktörer såsom Vattenfall som i samarbete med Stockholms stad vill etablera laddinfrastruktur på lämpliga platser, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad.

Mer information:
www.vattenfall.se
www.beincharge.se

Heidi Stenström, pressekreterare, telefon: 070 611 81 92, e-post:  heidi.stenstrom@vattenfall.com
Mattias
Bengtsson Byström, pressekreterare Stadsledningskontoret, Miljöpartiets kansli, telefon: 076 122 96 26, mattias.bengtsson.bystrom@stockholm.se

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post:  press@vattenfall.com
:    facebook.com/vattenfallpressrum
twitter.com/Vattenfall_Se

Snabbladdstation för elbilar i Nordnorge

Nytt samarbete möjliggör snabbladdning i Nordnorge

Ishavskraft AS, en av Norges största kraftleverantörer, inleder ett samarbete med Vattenfall och ABB. Uppdraget är att möjliggöra elbilsladdning i Nordnorge.

Vattenfall Solar Team Foto: Hans-Peter van Velthoven
Foto: Hans-Peter van Velthoven

Vattenfall Solar Team slår världsrekordet i långkörning för solbilar under en gassande het sommardag

Solbilsmästarna gör skäl för sitt rykte genom att under tolv timmar köra Nuna Phoenix över 924 kilometer enbart på solkraft.

Från semester till svemester

Semester, äntligen! Ofta väntar en utlandsresa men i år är det annorlunda – och ett perfekt tillfälle att upptäcka Sverige och att svemester är helt fantastiskt.