700 nya laddplatser i norr genom nytt samarbete mellan Vattenfall InCharge och Diös

Vattenfall InCharge kommer att installera cirka 700 laddplatser för elbilar i fastighetsbolaget Diös tio prioriterade tillväxtstäder. Med start i höst kommer installationerna att ske på lättillgängliga platser under en period på tre år. Satsningen är del av Diös hållbarhetsplaner och strategi kring stadsutveckling.

Vattenfall har som mål att bli fossilfria inom en generation och vill hjälpa sina partners att nå sina klimatmål. För att nå klimatmålen är en minskning av utsläpp från bilar viktig och företag kommer att behöva vara drivande i möjliggörandet av fler laddplatser.

– Vi är stolta över samarbetet som visar att våra produkter, tjänster och kompetens passar fastighetssegmentet bra. Att utbyggnaden dessutom sker i regioner som hittills inte kunnat erbjuda så mycket elbilsladdning känns extra bra. Vi vill att hela Sverige ska kunna ladda enkelt och säkert, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.

Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW. De flesta laddplatserna kommer att installeras vid kommersiella lokaler och kunna användas av anställda och besökare. Diös har fastigheter från Borlänge i söder till Luleå i norr med nyckelorter som Umeå, Luleå, Borlänge och Åre.

– Att bidra till fler möjligheter för laddning av elbilar är en del av vår strategi kring hållbar stadsutveckling. Våra beteenden förändras och utvecklingen av elbilar går snabbt, vilket leder till att efterfrågan på laddstationer har ökat snabbt både bland hyresgäster och medarbetare. Det skapar nya förutsättningar och ger oss nya möjligheter att utveckla våra städer. Vattenfall har en bred kompetens inom laddlösningar och vi har haft ett bra samarbete när det gäller de olika behov som vi och våra hyresgäster har, säger Kristina Grahn Persson, hållbarhetschef, Diös.

Länkar:
www.goincharge.com
www.dios.se

Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Kristina Grahn Persson, hållbarhetschef, Diös, Telefon: 010-470 95 70
kristina.grahn-persson@dios.se

Elmotorcykel från Cake och Vattenfall,  första generationens prototyp

Vattenfall och CAKE i samarbete för att utveckla första fossilfria motorcykeln

Vattenfall och elmotorcykeltillverkaren CAKE har tecknat en avsiktsförklaring där kunskap och expertis delas för att utveckla den första fossilfria elmotorcykeln.

Mobilt batterilager

Stort batterilager i Övik laddar elbilarna i sommar

Elbilarna blir allt fler i Sverige och antalet hemestrande svenskar förväntas öka. Därför har Öviks kommun med partners beslutat sig för att möta efterfrågan av elbilsladdning med hjälp av V...

Flicka som sitter i ett träd

Tre trevliga tips på rutter i sommar med din elbil

Ska du stanna hemma och utforska Sverige? Då finns det mycket att göra i vårt avlånga land.