Smolt

Arktiskt samarbete ska ge förbättrat fiske

Vattenfall och Länsstyrelsen i Norrbotten kommer att arbeta gemensamt med miljöåtgärder i ett projekt kallat ReArc. Målet är att stärka miljön i och omkring älvsystem och samtidigt skapa förutsättningar för förbättrade fiske- och rekreationsmöjligheter.

Länsstyrelsen i Norrbottens län har ansökt och beviljats finansiering för ett miljöprojekt inom fonden Kolarctic CBC, vilket är en del av det Europeiska grannskapsinstrumentet (ENI CBC). ENI-programmen genomförs i de yttersta områdena av EU och syftar till att föra EU och dess grannar närmare varandra.

– Vi är mycket nöjda med att vi tillsammans med Länsstyrelsen kan påbörja detta viktiga projekt. Den största delen av åtgärderna kommer att genomföras i Linabäcken som mynnar strax uppströms Mattisudden i Lilla Luleälven. Linabäcken är kraftigt flottledsrensad men har samtidigt bestånd av bland annat öring och harr samt av den rödlistade flodpärlmusslan, säger Henrik Viklands, miljösamordnare på Vattenfall Vattenkraft.

Programmet bygger på att en del av projekten finansieras av medlemsländerna och en del genom fonden. Under 2017 lämnade Länsstyrelsen i Norrbottens län in en ansökan om ett projekt inom Jokkmokks kommun. Projektet sker i samverkan mellan Vattenfall som största medfinansiär och Länsstyrelsen som projektägare och utförare.

– Det känns väldigt bra att få dra igång ett projekt tillsammans med Vattenfall. Länsstyrelsen vill gärna ha engagemang från fler aktörer samhället i våra miljöförbättrande projekt. Dessutom är det spännande att få igång ett projekt inom Kolarcticfonden där alla fyra Barents länder deltar; Norge, Sverige, Finland och Ryssland, säger Henrik Löfdahl, chef för Länsstyrelsens miljöanalysenhet.

Den svenska delen av projektet omfattar åtgärder för ca 3 miljoner kronor varav Vattenfall bidrar med ca 2 miljoner kronor.

Projektet som genomförs under 2019–2021 omfattar:

1. Restaurering av 13 km vattendrag i främst Linabäckssystemet i Jokkmokks kommun plus åtgärder i ett flertal mindre biflöden till Luleälven.
  2. Åtgärd av 300 meter skogsdiken som leder ut sediment och slammar igen lekbottnar
  3. Anläggande av lekbottnar för öring på restaurerade sträckor.
  4. Åtgärd av vandringshinder i form av vägtrummor och flottningsdammar vilket leder till att ca 235 km vattendrag (inkl. sjöar) blir vandringsbara för fisk.

Fakta Kolarctic CBC
Programmet finansieras av Europeiska unionen både från Europeiska grannskapsinstrumentet (ENI CBC) och från Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF). Finland, Norge, Ryssland och Sverige har dessutom egna nationella och regionala finansieringar. Finansiering ska ges till gemensamma projekt som verkar i linje med den strategi och de prioriteringar som har överenskommits gemensamt av de finska, svenska, norska och ryska parterna.

Läs mer om Kolarctic CBC

Länsstyrelsen i Norrbottens län, Henrik Löfdahl, 010-225 50 00
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Vatten i en fors

Vattenfall investerar 350 miljoner kronor i Ajaure vattenkraftstation

Vattenfall investerar 350 miljoner kronor i förnyelse och modernisering av Ajaure vattenkraftstation i Umeälven, i Västerbotten.

Vattenfallmedarbetare som står framför solpaneler

Vattenfalls års- och hållbarhetsredovisning 2023: Fortsatt arbete för fossilfrihet

Vattenfalls års- och hållbarhetsredovisning för 2023 har ett särskilt fokus på havsbaserad vindkraft och ny kärnkraft – nödvändiga faktorer för energiomställningen och Vattenfalls fortsatta ...

Arbete med rivningsrobot. Foto: Nicklas Tjernlund
Foto: Nicklas Tjernlund

Nedmontering av de sista större delarna i Ågestaverket

Vattenfall inledde demonteringen av Ågestaverket sommaren 2020, och under det här året rivs de tre sista större delarna: den biologiska skärmen, bränsleförvaringen och ånggeneratorerna.