Framtidens mack tar form genom laddning på Tanka med InCharge

Elbilen tar steget in på bensinmacken och i bilhandeln. Ett nytt samarbete mellan Vattenfall och Tanka i Sverige AB innebär att Vattenfall InCharge kommer att installera över 300 laddplatser hos Volvo- och Renaulthandlare i hela landet under 3 år.

Vattenfall har som mål att bli fossilfria inom en generation och vill hjälpa sina partners att nå sina klimatmål. Nu gör dagens 165 Volvo- och Renaultanläggningar sig redo för nästa generation av laddbara bilar genom att tillsammans med InCharge från Vattenfall installera laddstationer i anslutning till Tankas bensinmackar vid Volvo- och Renaulthandlare.

– Vi har ett unikt samarbetsavtal med Tanka, där vi tillsammans jobbar för och tar ett viktigt steg för att förbereda för framtidens mackar och underlätta för elbilsförare. Samarbetet innebär att Volvo- och Renaulthandlare via våra helhetslösningar för elbilsladdning ska kunna erbjuda sina kunder och anställda enkel elbilsladdning och fakturering, säger Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.

Enligt en undersökning från Sifo som Vattenfall beställt uppger 63 procent av de tillfrågade att de kan tänka sig att köpa en laddbar bil inom de närmaste åren.

– Elbilarna blir allt fler, i dag nästan 60 000 i Sverige, och elbilsförarna kommer att behöva ladda på andra ställen än hemma. Initiativet från Tanka i Sverige AB ligger helt i tiden med de önskemål bilförare har och den utveckling vi ser hos biltillverkarna. Vi är oerhört stolta över detta samarbete, säger Susanna Hurtig.

Laddstationerna kommer att vara förberedda för semisnabb laddning på 22 kW, att jämföras med normalladdning på 3,7 kW. Det innebär att elbilsägare på ett par timmar kan ladda bilen tillräckligt. Först ut att ha installerat InCharge laddstationer är Volvo- och Renaulthandlare i Halmstad, Vetlanda och Lidköping.

Priset för laddning kommer att ligga mellan 2 och 5 kr/kwh. Betalningen kan göras genom appen InCharge som är kopplad till Volvokortet och CarPay, Volvohandelns egna betalningslösningar.

– Vi ville ha en helhetslösning som fungerar i hela riket, InCharge har en betallösning som fungerar enkelt med vår egna. Vi värnar om det enkla och förmånliga bilägandet så konsumenterna ska kunna besöka våra anläggningar och kunna göra allt det de behöver kring sitt bilägande; serva bilen, byta däck, tvätta, tanka och nu ladda enkelt och smidigt, säger Jan Wallin, Affärsutveckling & Marknad på Tanka i Sverige AB.

Länkar:
InCharge
www.tanka.se

Heidi Stenström, pressekreterare, 070 611 81 92, heidi.stenstrom@vattenfall.com
Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Laddning av elbil

Vattenfall InCharge ska leverera 200 laddstationer till Stora Enso

Vattenfall InCharge ska börja installationen av cirka 200 laddstationer vid Stora Ensos 25 kontor och anläggningar i Sverige.

Elbil på laddning vid InCharge-station på Erik Dahlbergsgatan i Stockholm

Vattenfall InCharge mer än dubblerar antalet laddplatser i Stockholm

Under 2023 har Vattenfall InCharge etablerat sex nya laddgator och finns nu på 21 gator i Stockholm. Samtidigt uppgraderas befintliga laddgator med fler laddplatser.

Induktionsladdning

Elfordon och laddning – dags att kapa sladden?

Ny teknikutveckling gör trådlös laddning till den perfekta lösningen för alla slags fordon och transporter.